De koekoeksklok

Standaard

Vandaag beginnen we met een linkje: https://www.youtube.com/watch?v=R7hjdVRXrk4

Jullie zullen je nou wel afvragen, waarom laat je ons een reclame zien? Dat doe ik omdat ik jullie vandaag door middel van deze reclame over storytelling ga vertellen.

Wat is storytelling? Heel simpel; het vertellen van een verhaal. Het is de meest natuurlijke manier van communiceren onder elkaar. Door middel van het vertellen van een verhaal, krijgt de ontvanger sneller een emotioneel geladen boodschap, dan als een boodschap alleen uit feiten en cijfers bestaat. Een verhaal zorgt voor ordening, verbinding en herkenning. Een verhaal maakt een gebeurtenis overzichtelijk, het geeft houvast. Doordat verhalen onder mensen verteld worden zorgt dit voor verbinding tussen elkaar, en herkenning van elkaars ervaringen.

Voor de makers van reclame is storytelling dus ook een hele aantrekkelijke manier om mee te werken. Verhalen werken op het gevoel. In de reclame van ‘Even Apeldoorn bellen’, die ik jullie in het linkje bovenaan de pagina heb laten zien, is dit goed te zien. Het verhaal gaat over een man die waarschijnlijk net gaat samenwonen met zijn vriendin. In hun nieuwe huis staat een koekoeksklok, waar de man, de hoofdpersoon, meteen al een hekel aan heeft. Door deze klok gaat alles bij hem mis. Dat zorgt ervoor dat de man uit wanhoop van de koekoeksklok af probeert te komen. Als hij eindelijk van de klok af is, blijkt hij ontzettend veel waard te zijn. Alsof het nog niet erger kon.

Het verhaal draait vooral om de man, de hoofdpersoon. Daarbij komt er nog heel kort een vrouw in voor, die waarschijnlijk zijn vriendin is, maar die heeft geen toevoegende waarde. Wat wel een hele belangrijke rol heeft in deze reclame is de koekoeksklok, de grote irritatiebron. Het constante getik en het geluid van de koekoek beginnen ook de kijker op de zenuwen te werken. In de reclame wordt er ook nog gebruik gemaakt van een pesterig, vervelend muziekje dat totaal aansluit op de situatie in de reclame. En het wordt alleen maar heftiger, de irritaties bouwen zich op, wat je ook weer hoort in de muziek, het volume en de gebeurtenissen en uitdrukkingen van de hoofdpersoon. De kijker voelt mee, en als het dan niet erger lijkt te worden, blijkt de klok die nu in het vuur ligt, heel veel waard te zijn. Misschien toch maar even Apeldoorn bellen?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s