Hypes, rages en trends. Synoniemen?

Standaard

Drie woorden die enorm op elkaar lijken. En wat moet je ermee? Betekent dit nou hetzelfde of is er toch wel een verschil…? Geen zorgen lieve mensen, ik ga jullie weer helemaal vrolijk maken met mijn fantastische uitleg.

Hypes hebben niks te maken met de toekomst, alleen met het heden. Zo heb je een tijdje terug op Facebook een soort challenge gehad. Dit was de zekere neknominatie. Dat is een drankspelletje uit het buitenland die overgewaaid is naar onder andere Nederland. Op social media werden filmpjes geplaatst van jongeren die op een orginele manier een alcoholisch drankje in één keer moesten opdrinken. Daarna moesten er vrienden worden genomineerd die binnen 24 uur hetzelfde moesten doen. Als dit niet gebeurde, was je de uitdager een krat bier schuldig. Erg jammer natuurlijk, want het is totaal niet stoer. Gelukkig verscheen niet veel later een positieve challenge op social media. De ALS Ice Bucket Challenge.

Rages zijn dingen waar schaarste in zit. Je moet er bijvoorbeeld producten voor kopen om ze te kunnen krijgen. Zo kon je bij een bepaald bedrag dat werd besteed bij de supermarkt wuppies krijgen. Dit zijn harige hoofdjes waar plak voetjes onder zaten. Op deze manier kon je van alles vol plakken met deze gekke wuppies. Ook hadden we vroeger flippo’s die erg populair waren bij de jongeren. Op dit moment zijn de loom bandjes helemaal hip in Nederland. Iedereen kent ze wel, kleurrijke elastiekjes waar je een mooi armbandje van kunt maken.

Trends zijn ontstaan in het verleden, je ziet ze in het heden en heeft impact op de toekomst. Het gebeurd ook wel eens dat trends voortkomen uit een rage. Ik zal even een voorbeeld noemen. Apple produceert nu al een tijdje verschillende soorten apparatuur. Zo heb je de Iphone, Ipad, Ipod en noem maar op. Elke keer komt er een nieuwe versie uit die iedereen wil hebben. Er zitten extra opties op en hij ziet er veel moderner uit. Nu is Apple zo slim om zijn apparatuur zo te ontwikkelen, dat er altijd een betere versie uit kan komen. Daarom blijft Apple in de toekomst zo goed zijn producten verkopen. Iedereen weet dat de nieuwste versie weer nieuwe mooiere en betere dingen kan dan de versie daarvoor. Iedereen wacht dus altijd in spanning af wanneer deze in de winkel ligt, want wie is de eerste gelukkige?!

Nog even in het kort om eventuele verwarring te voorkomen. Een hype ontstaat dankzij de hulp van de media. Dit duurt meestal niet lang en zodra dit over is op de media komt er meestal weer iets nieuws. Ook een rage is van korte duur, maar hier hoeft geen media bij aan te pas komen. Een rage kan wel veranderen in een hype, maar we gaan niet moeilijker denken dan nodig is nu. Als laatste hebben we nog de trends. Trends zijn van lange duur en kunnen ook ontstaan uit een rage.

Wat zijn we toch weer fanatiek bezig met onze blogs. Het is weer een latertje geworden vandaag. Gelukkig vertelde een wijze man laatst dat je je in de avond het beste kan concentreren en in de nacht de verbindingen mooi aanlegt in je slaap. Ik slaap al half op het moment, dus tegen de tijd dat ik helemaal wakker ben benoem ik mezelf tot professor.

Slaap lekker trouwe lezers (kuch kuch), tot de volgende keer!

Shiri Peters, CMD student.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s