Blogpost 5: storytelling

Standaard

In deze blog zal ik het hebben over één van de speerpunten van crossmedia, namelijk storytelling.

Op de televisie is steeds meer reclame te zien, het is vaak heel irritant. Vooral wanneer je middenin een serie of film zit, en dan komt er opeens een luide reclame voorbij.

Maar reclames hoeven niet altijd vervelend te zijn, een reclame kan ook een goed, interessant of leuk verhaal bevatten. Er is zelfs een prijs voor de leukste reclame te winnen: De Gouden Loeki. Bij dit soort leuke reclames wordt er meestal gebruik gemaakt van storytelling. Storytelling is een manier waarop een boodschap zo krachtig mogelijk neer wordt gezet en bij de consument aankomt. Storytelling wordt daarom ook steeds populairder bij bedrijven, het is een perfecte manier om mensen over te halen of aan een merk te laten binden.

Zelf blijf ik sneller kijken naar een reclame als deze grappig, interessant of leuk is. Ook blijf ik deze reclame langer onthouden.

Een goed voorbeeld van zo’n soort reclame zijn de reclames van Centraal beheer Achmea: ‘Even apeldoorn bellen’.

Centraal beheer achmea heeft een groot aantal humoristische reclamefilmpjes laten maken voor televisie en bioscoop. In de beginperiode was het ‘verplicht’ om een getoond ‘ongeluk’ te koppelen aan een verzekeringsproduct van Centraal Beheer Achmea. Later hebben ze dit losgelaten, en werden bereikten ze een hoger hilarisch niveau, wat de herinneringswaarde ten goede kwam.

In het meest recente reclame filmpje zie je 2 kinderen van rond de 12 jaar die in de winter wat lol trappen. Ze staan met hun dikke jas, sjaal en muts op een brug. Ze trappen wat lol, en likken met hun tong aan een rand van de brug. Hun tongen blijven aan de rand plakken, omdat deze natuurlijk bevroren is. Even later gaat er gerinkel van dat de brug open gaat, uit schrik proberen ze beiden hun tong los te krijgen. Het lukt niet en de brug open. Je ziet 1 jongetje langzaam omhoog gaan, met zijn tong nog vastgeplakt. En dan komt de bekende leus ‘even apeldoorn bellen’ in beeld.

Beide jongetjes hebben de hoofdrol en komen even in beeld. In de meeste reclames van Achmea wordt sowieso niet veel gezegd of zijn er duidelijke rollen, ze maken meestal hele simpele en korte filmpjes die toch nog heel duidelijk en hilarisch zijn!

Tip! Als je meer wilt weten over storytelling, en meer van dit soort reclames wilt ontdekken; ga eens kijken bij de ‘100 jaar reclame’ tentoonstelling in de beurs van Berlage te Amsterdam. Ik ben hier ook geweest en het was zeer interessant! Ze hebben hier ook een aparte bioscoopzaal waar ze alle reclames van ‘Even apeldoorn bellen’ laten zien!

Wat vind jij de leukste reclame van Centraal beheer Achmea?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s