blogpost 5: story telling

Standaard

Je kent het wel, zon reclame op TV waarin je kinderen in allerlei vreselijke omstandigheden ziet, ze groeien op zonder ouders, er is geen schoon drinkwater, het is niet veilig voor ze en bovendien zijn ze ook nog eens ziek door de slechte hygiëne. verschrikkelijk om te zien. Misschien raakt het je en pak je de telefoon om een donatie te maken. Dit soort reclames maken gebruik van storytelling en je raad het al, dat is het onderwerp van de blog van vandaag!

Kort gezegd is storytelling het vertellen van een verhaal zodat de doelgroep zich gaat inleven in de situatie, wanneer er een verhaal aan je wordt verteld brengt dit je veel dichter bij het probleem dan wanneer er simpelweg een berg feiten naar je hoofd worden gegooid. Wat is er nou interessant aan om de aantallen van kindersterfte te zien? niks, je hecht er geen waarde aan. Dit is echter niet het geval wanneer je zojuist een meeslepende scene gezien hebt waarin een kind zijn/haar verhaal doet, je begint je in te leven in het arme kind en daarna zijn de cijfers van kindersterfte toch ineens een behoorlijke eye-opener.

Neem bijvoorbeeld de commercial van het WNF genaamd: “De Amazone geeft je leven”, dit is een reclame die zich richt tegen ontbossing. Er word een vredig beeld geschetst van de amazone, een rustig muziekje op de achtergrond. Je ziet allerlei mooie dieren en stukken natuur. Op het laatst komt de volgende tekst in beeld: “De Amazone is van onschatbare waarde voor de hele wereld, maar verdwijnt in hoog tempo door ontbossing.” In deze reclame word niet eens echt een verhaal verteld maar het is toch een vorm van storytelling, je krijgt namelijk de mooie beelden te zien waardoor je denkt: “wauw wat is de natuur toch mooi” maar na de beelden van de dieren krijg je de schokkende boodschap dat de Amazone dreigt te verdwijnen. Doordat je eerst gefascineerd bent door het mooie beeldmateriaal word je een beetje in het verhaal gezogen en je wil niet dat die mooie natuur verdwijnt toch? Op deze manier maken bedrijven (in dit geval het WNF) gebruik van storytelling om de kijker te prikkelen zodat deze zich meer gaat inleven in de situatie.

Daar heb je het, storytelling in een nutshell! Eigenlijk niks aan toch?! Ik hoop jullie de volgende keer weer te zien bij de volgende blog!

Robbie Schimmel

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s