Even Apeldoorn bellen…

Standaard

Hallo allemaal! Vandaag ga ik het over een special reclame hebben. De ‘Even Apeldoorn Bellen’ reclames zijn altijd goed geweest in storytelling. Maar degene die ik nu ga bespreken vind ik toch wel echt een van de leukste.
De setting is simpel. Het is koninginnen dag, en de burgemeester van stad “X” treft allerlei voorbeelden om het zo soepel mogelijk te laten verlopen. Er worden grote lichtborden opgehangen met de woorden “Leve de Koningin”. En ook al is te zien dat de burgemeester een beetje verstrooit is kun je aan hem zien dat hij enorm trots is dat alles zo soepel verloopt. De volgende dag loopt er een vrouw het paleis in met een verpakt doosje. Op dat zelfde moment is de burgemeester druk bezig buiten dingen te testen. Een rode ronde knop komt in beeld, en we zien dat een parachutist erop land en dat het “Leve de Koningin” bord licht begint te geven. Even later zien we dat in het cadeautje een hoed zit die op de koningin haar hoofd wordt gezet. Maar de hoed is niet zomaar een hoed. De hoed heeft exact dezelfde vorm en kleur als de schakelaar die gebruikt werd voor het bord. Op het moment dat de hoed op het hoofd van de koningin gezet wordt, zien we ook dat de burgemeester de knop voor het bord reset en daarna verschijnt de tekst: “Even Apeldoorn bellen.” In beeld.
De karakters zijn erg simpel. Eigenlijk zijn er maar 4 hoofdpersonages.
Je hebt de burgemeester die de rol aanneemt als de persoon die verantwoordelijk is voor dit feest, en zijn uiterste best doet om het zo soepel mogelijk te laten verlopen. Er is de parachutist die nadat hij op de knop is geland een blik geeft van: “Joh, fluitje van een cent. Dat doe ik met gemak.” Hij is eigenlijk samen met de burgemeester de grootste hoofdpersoon in de reclame en zorgt voor de verbinding op het einde van de reclame. Verder is er nog de koningin en de vrouw die de hoed naar de koningin brengt. Zowel de koningin als die vrouw doen vrij weinig in de reclame. Maar de koningin is het hoofdpersoon waar alles om draait en wie in het slot van de reclame de pineut is.
Verder zijn er ook nog 2 voorwerpen die de show stelen. De rode knop, en de rode hoed. Deze hebben de rol om het verhaal te verbinden en de onheil die gaat komen af te beelden.

Dat was mijn analyse van de reclame! Ik kan jullie aanraden de reclame ook zelf een keer te bekijken, dat kan hier: https://www.youtube.com/watch?v=Z2lr-8nibA8

Thomas Wagteveld

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s