Het oude vrouwtje

Standaard

In deze blogpost staat Storytelling centraal, dit is een belangrijk speerpunt binnen de crossmediastrategie. Storytelling betekent eigenlijk niets anders dan het vertellen van een verhaal. Je vind storytelling overal terug, bijvoorbeeld in boeken, films, maar ook in reclames, aan deze laatste had je vast nog niet gedacht?

Vertellen van verhalen is zo oud als de mensheid en zijn eenvoudig van structuur, er zit namelijk een begin, een kern en een einde aan. Vroeger werden de verhalen mondeling doorverteld, daarna kwamen de schriftelijke verhalen en tegenwoordig is eigenlijk een heleboel mogelijk, denk aan een weblog, een presentatie maar ook via reclame.

Ik zal een voorbeeld geven van een reclame om meer duidelijkheid te scheppen. De meeste mensen kennen de reclame van de Volkswagen en het oude vrouwtje denk ik nog wel? Een jongeman gaat samen met zijn vader naar een auto (Volkswagen) kijken. De vader wijst -achter de rug van het oude vrouwtje om- zo van hey, dit is een goede auto, kan niet missen, ‘het is van een oud vrouwtje geweest’! De vader kijkt even onder de motorkap, de jongen start vervolgens de wagen, dolgelukkig natuurlijk. Maar dan komt de oma in beeld en denkt terug aan de tijd, toen zij er zelf nog in reed. Met piepende banden reed ze bij het stoplicht weg. Vervolgens is er weer een shot op de vader, hij steekt stiekem zijn duim naar zijn zoon op, van het zit wel snor. Vervolgens is er weer een flashback en scheurt het vrouwtje weer met de auto er van door. De man bekijkt nog even de banden. Ook hierbij denkt de vrouw weer terug aan wat zij allemaal heeft uitgespookt met de auto. Vervolgens komen ze tot de deal. En staat er in beeld: ‘Niet elk oud vrouwtje is even betrouwbaar’. ‘Elke Golf gelukkig wel’.

Ik vind dit persoonlijk een goede reclame, want het wordt duidelijk benadrukt hoe sterk een Volkswagen Golf wel niet is, ongeacht hoe deze auto gebruikt is. De bedoeling van de reclame is niet dat je direct een Golf gaat kopen, maar wanneer je er meebezig bent om een auto aan te gaan schaffen, dat de Volkswagen dan toch in je gedachtengang voorbij komt.

De reclame is op een leuke manier gepresenteert en blijft daardoor ook erg goed hangen bij de kijker en wellicht ook doorverteld.

Welke reclame vind jij nou erg sterk?

Hieronder de link van deze ludieke reclame:
https://www.youtube.com/watch?v=xhcrcgrDhbs

Bronnen:
Basisboek Crossmedia Concepting hoofdstuk 2 en 5.7
https://www.youtube.com/watch?v=xhcrcgrDhbs

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s