Lelijke vent scoort prachtige vrouwen!

Standaard

Deze titel beloofd weer een enorm spannend blog! We gaan het dit keer hebben over speerpunten binnen de crossmedia. Van deze speerpunten tellen wij er 5: storytelling mediumspeciteit, usebillety, relevantie en cocreatie. Speerpunten zijn verschillende manieren waarop merken/ organisaties de klant stimuleren om actief deel te nemen aan zaken van de organisatie. Dit blog doen we het rustig aan en verdiepen we ons alleen in storytelling!

Storytelling is niets meer dan verhalen vertellen. Of toch wel? Door middel van storytelling halen we het publiek wat wij willen bereiken over om gebruik te maken van de gepresenteerde dienst of product. Denk hierbij eens aan Calve pindakaas, hier wordt je super sterk van, zegt de reclame. Iedereen heeft bij dat potje Calve pindakaas dat ene gevoel en denkt aan die ene reclame wanneer ze in de supermarkt voor het schap staan. Maar het is toch geen geheim, wanneer je dit daadwerkelijk zoveel eet je er gigantisch dik van wordt?! Dit is storytelling ook deels, een verhaal en sfeer creëren bij een product om de consument voor zich te winnen.

Een ander mooi voorbeeld is AXE deodorant. Voor dit blog ben ik me eens gaan verdiepen in de commercials van AXE van de afgelopen jaren. Vrijwel iedere commercial heeft dezelfde boodschap: het maakt helemaal niets uit hoe je eruit ziet, of hoe verschrikkelijk hard je het verkloot wanneer je AXE spuit rennen de vrouwen in hordes achter je aan. Zoals mijn titel jullie al verteld: Lelijke vent scoort prachtige vrouw.

We kennen allemaal de reclame waarbij een jonge knul alleen op het strand staat, wanneer hij AXE op spuit komen werkelijk uit alle hoeken en gaten pracht vrouwen. En echt, dat gebeurd echt wanneer je AXE deodorant gebruikt. Tenminste, dat doet AXE jou geloven.

Storytelling is een gevoel wat men wil creëren bij de consument, ze willen hen iets laten geloven. Nadat de jongens van 12 mama hebben gecharterd ook eens die AXE deo te kopen, vervolgens het flesje in een keer te hebben leeggespoten bleek er helemaal niets van waar te zijn. Shit, zelfs het overbuurmeisje zit nog steeds verveeld op een lolly te kauwen op haar schommel in de voortuin en de vissen in je zo goed bijgehouden aquarium zwemmen opeens op hun rug.

Wat nou, als reclame niet zo was onderbouwt? Is die Calve pindakaas dan nog steeds het eerste product wat je pakt uit het supermarkt schap. En zonder die altijd legendarische reclame’s van AXE, zijn mannen dan nog wel geïnteresseerd deze deodorant?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s