Seastar storytelling

Standaard

OK, blogpost 5. Daar gaat ie dan! Speerpunten van crossmedia. Maar Roos, wat zijn dat? Speerpunten zijn manieren waarop organisaties hun publiek kunnen stimuleren om actief deel te nemen aan zaken van deze organisatie. Er bestaan vijf speerpunten: storytelling, mediumspecificiteit, usability, relevantie en cocreatie. In deze blogpost zal ik alleen ingaan op storytelling. Storytelling houdt in dat de consument wordt gestimuleerd met behulp van een verhaal. Door het vertellen van een verhaal worden mensen aangesproken en worden ze hierdoor gestimuleerd. Beetje abstract hea? Laten we er een voorbeeld bij pakken!

Een goed voorbeeld vind ik de nieuwe actie van het Wereld Natuur Fonds (WNF). Ze maken dit jaar reclame om aandacht te vragen voor de oceanen. De oceanen zijn bedreigd en daar moet natuurlijk wat aan worden gedaan! Het WNF vertelt een verhaal over zeesterren die samen de oceanen proberen te beschermen. Door zeesterren in de zee te gooien worden de koralen weer gezond. De zeesterren vernielen namelijk de visnetten die ervoor zorgen dat de oceanen worden bedreigd. Door te doneren aan het WNF kan iedereen meehelpen om de bedreiging van de oceanen tegen te gaan en zo hun zeesterretje bij te dragen!

De karakters in het verhaal zijn de zeesterren, de koralen en vissen en de vissers. De zeesterren zijn de helden in het verhaal. Zij redden immers de vissen en koralen van hun ondergang. Hun rol is om de kijker het gevoel te geven dat zij deze zeesterren zijn en met behulp van een donatie ook de koralen en vissen kunnen helpen. De koralen en de vissen zijn degenen die hulp nodig hebben. Zij worden bedreigd en moeten dus gered worden. Hun rol is dan ook om mensen te overtuigen donateur te worden van het WNF om ze van hun ondergang te helpen. De vissers zijn de slechteriken in het verhaal. Hun rol is om woede op te roepen bij de kijker en ze zo de overtuigen te gaan doneren.

Een ander belangrijke zaak die in de reclame voorkomt is de muziek. De muziek is somber wanneer je ziet dat de koralen en vissen uitsterven. Hierdoor krijgt de kijker natuurlijk een rot gevoel. Als de zeesterren in de zee komen wordt de muziek al vrolijker en wordt de kijker ook vrolijker. Als de oceaan weer vol met koraal en vissen is, is de muziek helder en vrolijk waardoor de kijker het gevoel krijgt dat hij/zij de wereld aan kan. Door deze muziek krijgen de kijkers eerder het gevoel dat ze echt een verschil kunnen maken waardoor ze ook eerder zullen doneren aan het WNF. En dat is natuurlijk de bedoeling van deze reclame!

Deze reclame is niet alleen voor volwassenen, maar ook zeker voor kinderen door de simpele vormen. Ken jij nog zo’n voorbeeld wat geschikt is voor volwassenen en kinderen?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s