Storytelling

Standaard

Storrytelling, klinkt allemaal heel professioneel in het engels, maar het is simpelweg een verhaal vertellen.
Storrytelling bestaat al velen jaren. Vroeger werden er verhalen verteld, maar tegenwoordig ook nog steeds. Er is wel veel veranderd op dit gebied. Eerst werden de verhalen mond op mond doorgegeven aan familie en vrienden. Door het boekdrukwerk konden verhalen steeds makkelijker en sneller verspreidt worden.
De opbouw van een verhaal is altijd hetzelfde gebleven, namelijk: een begin, een midden en een eind.

Op marketing gebied wordt storrytelling ook steeds meer gebruikt, doordat verhalen worden verteld in plaats van een directe boodschap blijft het punt dat de producent wil overbrengen steeds beter hangen. De boodschap wordt dan vaak flink overdreven of op het eind pas bekent gemaakt, waardoor mensen anders tegen een boodschap aankijken.

Een voorbeeld van marketing met gebruik van storytelling is de reclame van Mr. Propper.
Dit gaat over een allesreiniger. Het is één van de zovelen, maar wat maakt Mr. Propper nou een beter en ander product.
Mr. Proper is geboren om schoon te maken. Vanaf kleins af aan is hij al bezig met schoonmaken.
Toen hij iets groter was is hij de hele wereld rond gereisd om zijn eigen schoonmaakmiddel te maken.
Je ziet ook dat hij voor een krijtbord staat en met een professor samen formules bekijkt.
Dit ziet er ingewikkeld uit waardoor mensen eerder denken dat het een goed product is.
Daarna zie je het eindproduct. Er wordt dan duidelijk dat het flesje klein en krachtig is net zoals zijn moeder. Op het einde zie je dat iedereen wie het product gebruikt erg blij en enthousiast is.
Dit roept dan weer positieve gevoelens op bij de kijker.

Zo zit er een verhaal achter eigenlijk een simpel product. Maar omdat er een verhaal achter zit die gelijk bij het product geassocieerd wordt waardoor mensen toch eerder nagaan denken en stil staan bij een product en als dat doel is bereikt heeft een producent zijn marketingdoel bereikt.

Er zijn een hoop producten die ook een verhaal vertellen naast het product wat ze verkopen.
Weten jullie welke producten nog meer een achterliggend verhaal heeft? Zo ja, welke dan?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s