Storytelling

Standaard

Tegenwoordig zijn er ontelbaar reclame’s. Maar welke reclame springt er voor jou echt uit? Stel, jij bent de bedenker van een reclame, wat moet jij gebruiken waardoor jouw reclame opvalt?

Storytelling is nodig om de kijker te bereiken. Door middel van storytelling kun je op hun gevoel inspelen. Door storytelling te gebruiken krijgen we meer diepgang in reclames. Dit is niet altijd het geval geweest, maar het komt met de jaren steeds meer voor.

Kijk bijvoorbeeld naar Dress Red Day. Dit is een actie van de Hartstichting waarbij ze alle vrouwen oproepen om rood te dragen, om meer aandacht te krijgen voor hart- en vaatziekten, wat de nummer een doodsoorzaak is bij vrouwen.

Tot die dag is er hard naar toe gewerkt om iedereen erover te informeren. Laten we het over de televisie reclame hebben.

Je ziet vier vrouwen die hun best doen om een rood kledingstuk te vinden. Op grappige en herkenbare manieren vinden zij ze uiteindelijk. Hierna zie je ze gezellig met zijn vieren op een terrasje zitten. Het is een reclame waarbij alle vrouwen worden opgeroepen om allemaal iets roods te dragen. De achterliggende gedachte is dat we allemaal aandacht geven aan hart- en vaatziekten. Bij storytelling is een achterliggend verhaal dus zeer belangrijk.

De karakters in dit verhaal zijn vier vriendinnen die mee doen met de Dress Red Day. Hun rol is vooral het laten zien van hoe zij het aanpakken. Ze hebben vier vrouwen gekozen waarin je jezelf kunt herkennen. Hierdoor trekt het je eerder aan om mee te gaan doen met deze actie. Herkenbaarheid kan ook een goed element zijn om te gebruiken bij storytelling.

Bij de aanpak van storytelling draait het erom dat jouw reclame een verhaal vertelt. Wat af en toe gebeurt bij storytelling is dat het product of het bedrijf weg valt. Als je een reclame enorm grappig vindt, maar niet meer weet waar het nou eigenlijk om draaide, heeft het natuurlijk geen zin gehad.

Daarom vind ik de reclame van Dress Red Day een hele goede reclame. Het is kort maar krachtig, en een verhaal door mensen, voor mensen.

Als jij deze reclame zou zien, zou jij eraan mee doen?

Lexanne Sluijter

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s