Storytelling

Standaard

Blogpost nummer vijf alweer.. Hierin ga ik het hebben over één van de speerpunten van crossmedia, namelijk storytelling. De andere vier speerpunten van crossmedia zijn: mediumspecificiteit, usability, relevantie en cocreatie. Maar daar doen we nu dus niets mee. Nu komt natuurlijk de vraag wat is storytelling nou eigenlijk? Storytelling is een interactief communicatiemiddel om een boodschap over te brengen op de opdrachtgever, gebruiker of klant.

En nu verder met een voorbeeld. Vandaag neem ik de reclame van het KWF kankerbestrijding. In de reclame wordt er continu gesproken over een ‘morgen’. Iedereen in het filmpje, maar dus ook iedereen die thuis zit,verdient een morgen. Maar voor mensen met kanker is een morgen soms onzeker. Daar wil het KWF dan wat aan doen maar daar hebben ze natuurlijk geld voor nodig. Alle mensen die in het filmpje voorkomen hebben iets met het KWF te maken. Of ze hebben kanker, of ze werken er voor. Ze beginnen het filmpje met een vrouw die borstkanker heeft, dan volgt een kind met kanker. Zo wordt er ‘medelijden gekweekt’. Vervolgens komen er mensen in beeld die bezig zijn met het onderzoeken van kanker en daarna komt er een telefoniste van het KWF in beeld, voor mensen die vragen hebben. Zo is te zien hoe goed jouw geld wordt gebruikt als je het aan het KWF doneert.

Het doel van dit filmpje van het KWF is om mensen te werven die geld willen doneren, zodat er meer en beter onderzoek naar kanker gedaan kan worden. Ook willen ze dat er meer aandacht komt voor kanker. Maar vooral donaties verwerven is heel belangrijk want als kanker beter onderzocht kan worden, hebben meer mensen kans op, zoals in het filmpje veel gezegd wordt, een morgen. Maar ook als mensen vragen hebben, kunnen ze contact opnemen met het KWF. Doordat continu hetzelfde stukje wordt herhaald, ga je het ook echt linken aan het KWF kankerbestrijding. Want iedereen verdient een morgen.

Nou ik vind het wel weer genoeg. Weten jullie nog leuke of bijzondere reclame’s met storytelling, zeg het! Ik ben echt heel benieuwd.

Nu lekker slapen, want het is morgen weer vroeg dag!


Bronnen:

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s