Storytelling Blogpost 5

Standaard

Dag luitjes

Mijn vijfde blogpost alweer zal gaan over storytelling.  Storytelling is een van de speerpunten in crossmedia. Storrytelling is niet meer dan een verhaal vertellen. Het is het koppelen van een bepaald gedachtegoed aan een merkof concept dat je op de markt brengt. Binnen het gedachtegoed komen visies, houdingen, overtuigingen, motivaties, wereldbeelden en werelden terug, die voor de consumenten betekenis hebben en beleving oproepen. Dit zie je dus voornamelijk terug in de irritante reclames die op tv komen tussen je oh zo fijne programma of film.

Ik zelf ben een keer zo aangesproken door een reclame dat ik het nooit zal vergeten en ook heel enthousiast een commercial heb gedeeld op Facebook. Het is een commercial van de coffeebrand                                 “Tim Hortons” waarvan veel van mijn sport-gerelateerde ijshockey liefhebbende vrienden hetzelfde gevoel kregen. Bij deze reclame wordt het gevoel opgeroepen wat je als supporter of ijshockeyer zelf ervaart. Het is een commercial uit Canada waar ijshockey net zo groot is als voetbal hier is dus je kan wel nagaan hoe de doelgroep van Tim Hortons (alle ijshockeyfans) daarop reageerde. Naast dat het over ijshockey gaat spreekt de ijshockey held van Canada de Captain het ijshockeygevoel uit en komt op het eind zelf in beeld. Een Captain is een voorbeeld, iemand met gezag waar je naar luistert en veel respect voor toont. Het is ook nog eens waargebeurd waardoor je het zelf helemaal mee ervaart. Dit is de reclame:

Naast deze commercial ben ik erg fan van de nike commercials ze zijn altijd erg inspirerend en motivational. Je ziet wat shots van top atleten in nike kleding die hard aan het trainen zijn of de beste zijn. Op de achtergrond hoor je een klassiek muziekje met een diepe stem die iets inspirirends verteld. Je ziet dat zij allemaal nike kleding dragen waardoor je denkt dat als jet draagt jij ook beter zal presteren maar toch ligt het merk op de achtergrond van de reclame. De storytelling in de commercial is zo sterk dat je denkt van goh wat een toffe reclame in een minuut je hebt veel gezien veel mooie dingen gehoord. Dus dat die reclame van nike is onthoudt je zeker. De perfecte nike ad die daarbij hoort heet possibilities:

Door de storytelling wordt er dus goed op je gevoel ingespeeld en blijft het gevoel wat je erbij krijgt echt hangen. Doordat het beter blijft hangen ga je ook eerder naar die producten kijken.

Dat is wat storytelling inhoudt. Ik hoop dat jullie er weer wat van opgestoken hebben!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s