Storytelling & Mediumspecificiteit

Standaard

Hier gaan we weer! Een blogpost over een of ander onderwerp, dit keer gaan we het hebben over storytelling. Storytelling is niks anders dan een verhaal vertellen. Dit is een krachtig communicatiemiddel omdat wij mensen van nature met elkaar communiceren. Het is belangrijk dat het gevoelens opwekt bij de doelgroep. Het is natuurlijk wel zaak dat het bij het doelgroep aansluit, want zolang dit niet het geval is dan kun je het wel vergeten. Overtuigen doe je niet alleen met saaie feiten maar het gaat stukken beter als het in een verhaal vertelt wordt waarbij de gevoelens geraakt worden van de doelgroep.

Een goed voorbeeld die hierbij past is de man die voor Redbull vanuit de ruimte een freefall maakte richting aarde. Het is een zeer knappe prestatie van deze man, veel mensen hebben waarschijnlijk gedacht dat het goed fout zou gaan, maar dat is gelukkig niet gebeurd. Wat zou het gevoel zijn van het publiek op dat moment? Na alle waarschijnlijkheid is het dat ze nerveus en zenuwachtig zijn, en ze leven met de man mee, het raakt ze. Dit succesverhaal heeft het publiek geraakt en is viral over de hele wereld gegaan. Het heeft zelfs 5 plekken bemachtigt in The Guinness World Records boek.

Denk nu eens aan AXE PEACE, in dit reclame filmpje zie je verschillende oorlog situaties van over de hele wereld en je zou denken dat het niet eens over AXE zou gaan, maar dan blijkt alles ander dan dat je van tevoren gezien had. Je krijgt direct een ander gevoel. Niet meer het angstige, maar meer romantiek en opluchting, en dat in nog geen minuut tijd. Op deze manier raak je wederom de doelgroep op emotioneel niveau.

Het volgende waar we het over gaan hebben is mediumspecificiteit. Dit is een onderdeel wat direct aansluit op storytelling. Het is niets anders dan dat er precies gebruik wordt gemaakt van een bepaald medium om de doelgroep te bereiken. Denk weer even aan de Redbull man het medium dat hier volop in gebruik genomen is Youtube, Facebook en Twitter. Youtube natuurlijk om de video op te live streamen, en Facebook en Twitter om natuurlijk het nieuws te verspreiden.

Dus zo zie je maar weer, een goed verhaal doet wonderen. See you next time!

-Ian Loupias, CMD Student

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s