Once upon a time…

Standaard

Er was eens een meisje die op een zekere donderdag ochtend met moeite uit haar bed kwam rollen. Het zou weer een lange dag worden met drie tussenuren achter elkaar. Na de eerste twee uur op school kwam ze er achter dat de laatste les van de dag uit viel. Ze snelde naar huis om iets te doen waar ze al een aantal dagen naar had uit gekeken. Blog 5 schrijven zou haar dag weer helemaal goed maken. En daarom begon ze hier maar meteen mee..

Storytelling is een van de vijf speerpunten binnen crossmedia. Storytelling is een onderdeel van het proces waarbij er wordt gezocht naar een goed concept om consumenten te bereiken. Tijdens reclame spotjes op de televisie wordt er vaak gebruik gemaakt van storytelling. Ik zal even een voorbeeld noemen.

In het Thaise Bankok is een aantal jaar terug een reclame opgenomen voor Achmea. Achmea staat bekend als de zorgverzekeringsmaatschappij uit Apeldoorn. Een man die de hoofdpersoon in de reclame speelt heeft een adresje gekregen voor een acupunctuurbehandeling. Het is duidelijk te zien dat dit de eerste keer is, want van zijn gezicht is af te lezen dat hij het allemaal een beetje raar en pijnlijk vindt. Wanneer hij grotendeels onder de naalden zit, besluit de Thaise man een leuk muziekje op te zetten. Bij het plaatsen van de laatste naalden ruiken ze rook. De Thaise man ziet ook rook onder de deur vandaan komen en loopt er op af. Als hij de deur open doet blijkt het hele gebouw in brand te staan. Hij pakt meteen zijn waardevolle spullen en springt uit het raam waar een vangnet strak onder gehouden wordt door brandweermannen. De man die onder de naalden zit, trekt een pijnlijk gezicht terwijl hij zich ook probeert te haasten naar het raam. Hij kijkt naar beneden en ziet het vangnet. De man kijkt angstig naar alle naalden die er in hem geprikt zijn waar hij mee zou moeten springen. Op dit moment komt ‘ Even Apeldoorn bellen’ in beeld. Hierna volgt het logo van Achmea, met een grijpende zin waarvoor het bedrijf staat en verschijnt er een telefoonnummer.

In deze reclame komen de volgende karakters voor: De Thaise man, de man die de afspraak voor de acupunctuur heeft en de brandweer mannen.

Wat een grote rol in deze reclame speelt, zijn de naalden die worden gebruikt voor de acupunctuur, de brand die ineens opduikt en op het laatst het vangnet.

Al deze onderdelen zorgen voor een goed reclame spotje omdat dit samen hangt met de zorg. De man zal zich hoe dan ook erg verwonden, want genoeg tijd om alle naalden uit zijn lichaam te halen is er niet. Een goede zorgverzekering is daarom erg belangrijk. Hier komt Achmea bij om de hoek kijken.

Het zal je maar gebeuren, wat een pech. Ik heb zelf wel even kunnen lachen om deze reclame, al is dat wel een aantal jaartjes geleden. Hij werd voor het eerst gepubliceerd in 2006, maar is me altijd bij gebleven als er weer eens een nieuwe reclame voorbij kwam van Achmea.

Shiri Peters, CMD student

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s