Blogpost 5: Usability

Standaard

Usability, voor wie een woordje Engels spreekt zal dit begrip geen struikelblok zijn. Uiteraard voor de rest ook niet want ik zal het tot in detail voor jullie uitleggen.

Usability is eigenlijk heel simpel gezegd gebruiksgemak, het is vrijwel volledig op de consument gericht. Hoe de consument jou dienst/product ervaart bepaald immers wat voor een beeld ze gaan vormen over jou merk en of ze positieve of negatieve dingen vertellen als jou product het onderwerp van een gesprek is. Ook is het voor het doorbreken van een product belangrijk dat deze gebruiksvriendelijk is, het is vervelend wanneer een product niet aan je verwachtingen kan voldoen en onhandig is in gebruik. Wat bij usability vooral belangrijk is, is dat je programma of product makkelijk moet zijn in gebruik, het moet makkelijk te leren zijn maar ook uitgebreid voldoen aan de verwachtingen. Er mogen geen fouten in zitten die het gebruik hinderen, dit is uiteraard vervelend voor de eindgebruiker. Hoe meer “dummy-proof” hoe beter.

Een dienst die usability hoog in het vaandel heeft staan facebook, iedereen kent facebook wel. Je kunt op facebook eigenlijk alles wel makkelijk vinden, waar je je status update, waar je foto’s toevoegt, je krijgt updates van de pagina’s die je geliked hebt. Alles is makkelijk te vinden en te gebruiken en er doen zich relatief weinig problemen voor. Het gene wat ik erg vervelend vond aan facebook is dat allerlei spelletjes de mogelijkheid bieden om andere spelers uit te nodigen in ruil voor in-game items, hier kreeg je steeds vervelende meldingen van. Facebook heeft toen haar gebruikers de mogelijkheid te geven om het ontvangen van deze meldingen uit te zetten voor de spelletjes waarvan je ze niet wil ontvangen. Dit is een prachtig voorbeeld van usability, ze maken het zo dat jij zelf het probleem kan oplossen, maar niet slechts door de meldingen aan/uit te zetten, je kan ze van bepaalde spelletjes wel aanzetten en andere niet (mocht je dit willen). Je kan het dus zo aanpassen als je het zelf wilt voor optimaal gebruiksgemak. Je krijgt geen vervelende meldingen van spelletjes, maar wel van het spelletje wat jij wel speelt.

Gebruiksgemak, een belangrijke factor dus! Ik hoop dat dit het concept van usability wat duidelijker heeft gemaakt! tot ziens!

Robbie Schimmel

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s