Op een vriendelijke manier je haar laten knippen?

Standaard

Zo, dan zijn we alweer aanbelandt bij de 6e en tevens laatste verplichte blog. In deze blog zal ik jullie uitleggen wat usability (letterlijk vertaald: bruikbaarheid) is en inhoudt. Ik zal een voorbeeld geven van hoe dat in de praktijk eruitziet.

Usability is eigenlijk de gebruiksvriendelijkheid van een medium. Dat kan bijvoorbeeld een app zijn maar ook een website of een magazine. Bij gebruiksvriendelijkheid is het belangrijk dat de klant direct snapt hoe iets werkt en dat je makkelijk de handelingen kan doen die je graag wil doen. Bijvoorbeeld op de website van mijn kapper kan ik een afspraak maken of mijn haren te laten knippen. Ik moet daar dan mijn telefoonnummer invullen en mijn postcode. Daarna kan ik aangeven wanneer ik graag geknipt zou willen worden, de soort behandeling (knippen heren, knippen vrouwen, föhnen, kleuren, etc.) Als ik een behandeling heb geselecteerd dan kan ik nog een voorkeur geven voor de medewerker die mij gaat knippen. Als laatste geef ik dan aan hoe laat ik geknipt wil worden. Als ik alles goed heb ingevuld klik ik op de knop ’afspraak maken’ en dan krijg ik een bevestigingsmail binnen en is mijn afspraak gemaakt.

Het mooie daarvan is, is dat ik alleen kan kiezen uit de tijden die dan nog beschikbaar zijn die dag. Daardoor maak je altijd een afspraak wanneer ze kunnen en er medewerkers beschikbaar zijn. Deze manier van werken is heel erg prettig en je hebt zonder te bellen een afspraak gemaakt. Het voordeel is ook dat dit dus een gratis manier is om een afspraak te maken. Je hoeft niet te bellen en dus ook nooit in de wacht gezet te worden.

Door deze functie op de website te zetten hoef je dus ook niet meer altijd een medewerker beschikbaar te hebben die de telefoon opneemt. Want als er gebeld wordt moet dus een van de medewerkers de klant die op dat moment geknipt wordt even laten wachten om de telefoon op te nemen. Dat is natuurlijk ook niet fijn voor de klant.

Dit was mijn blogje over klantvriendelijkheid. mocht je nog vragen, op en/of aanmerkingen hebben dan hoor ik dat graag!

Friso Keuning

Geef een reactie

