9292 reist met je mee

Standaard

In mijn vorige blog heb ik jullie verteld over storytelling, dit is een van de 5 speerpunten van crossmedia. Wat zijn dan die andere vier? Mediumspecifiteit, usability, relevantie en cocreatie. Vandaag vertel ik jullie iets over usability, en om alles nog wat duidelijker te maken geef ik jullie ook een voorbeeld. Nu als eerst: wat is usability nou eigenlijk?

Usability is een Engelse term die in Nederland op het gebied van crossmedia een grote bekendheid heeft gekregen. Als je het direct naar het Nederlands verteld, spreekt het woord eigenlijk al voor zich: bruikbaarheid. Bij usability wordt er dan ook gekeken naar een systeem waarin de gebruiker in staat is om effectief, efficiënt en comfortabel zijn taak te voldoen. Denk hierbij aan de gebruiksvriendelijkheid van websites. Usability is dan ook en van de belangrijkste dingen van Online Marketing. Want als een gebruiker van jouw website niet op een snelle gemakkelijke manier de website kan gebruiken, zou hij ook niet snel terugkeren naar jouw site, dat is natuurlijk iets wat je niet wil.

Een voorbeeld: Iedereen die veel met het openbaar vervoer gaat kent de website en app van 9292. Je kan snel zien hoe laat, waar en welke bus of trein je moet nemen. En moeilijk is het ook niet. Typ in waar je bent, waar je naar toe wil en het wordt allemaal voor je uitgezocht. Het is duidelijk en overzichtelijk, het doel van de site staat centraal; jou laten zien hoe je van de ene naar de andere plek kan komen met het openbaar vervoer. Op deze site kan je nog veel meer dingen vinden zoals verstoringen, verschillende acties en noem het maar op. Maar niet iedereen wil ook geconfronteerd worden met al deze mogelijkheden. Wat bij de 9292 site dus heel goed gedaan is, is dat ze het doel van de site heel groot, algemeen en makkelijk hebben neergezet waardoor het voor iedereen toegankelijk is. De website, maar ook de app van 9292 heeft dus een goede gebruiksvriendelijkheid. Of: de makers van 9292 hebben goed nagedacht over de usabilty.

Wat vind jij belangrijk bij het gebruik van een website? En zijn er dingen die jij vervelend vind bij het gebruiken van een website?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s