Blogpost 6: Usability

Standaard

Usability is misschien wel één van de meest gebruikte buzzwords in de mediawereld nu. Maar wat is usability nou eigenlijk?

Usability, ook wel ‘bruikbaarheid’ in het Nederlands; gaat zoals het woord al zegt over het gebruiksgemak van de gebruiker. De usability is bepalend voor het gemak waarmee de gebruiker informatie kan vinden, de weg vindt op een website of app, of bijvoorbeeld een product kan bestellen. Deze totale ervaring van de gebruiker wordt ook wel eens ‘User Experience’ (UX) genoemd. Meestal wanneer men over usability of user experience praat gaat het over website’s of apps, maar het kan ook gaan over andere producten zoals een koffiezet apparaat. ‘Don’t make me think’, de titel van het boek over usability van Steve Krug vat het allemaal in 4 woorden samen. Zorg ervoor dat gebruikers makkelijk hun weg kunnen vinden.

“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”

– Douglas Adams

Een probleem waar ik laatst nog tegenaan liep;

Wanneer ik iets interessants hoor qua nieuws wil ik vaak weten wat er precies aan de hand is, ook als dit al een week geleden plaats heeft gevonden. Ik open dan de NU.NL app op mijn iPhone, aangezien ik die altijd bij de hand heb. Ik kan het artikel niet vinden, het staat niet in de top 10, maar ik kan ook niks vinden tussen de verschillende katernen. Ik weet wel waar het artikel ongeveer over gaat, dus ik zou graag op verschillende trefwoorden willen zoeken naar dit artikel. Ik zoek overal, zelfs in het menu waar ik het zou verwachten. Helaas kan ik niks vinden. Ik zou dus naar de website moeten gaan om het op te zoeken.

Eenmaal op de website krijg ik de mobiele versie van NU.NL te zien, wat exact op de iPhone app lijkt. Er is hier dus ook geen zoek-functie te vinden. Ik heb geen zin meer om verder moeite te doen, en gebruik google maar om te zoeken naar de trefwoorden. Ik kom op een andere nieuws-site uit en lees daar het artikel wat ik zocht.

foto (1) foto  

Zo zie je dat de usability in dit concept niet erg goed is. De rest van de app werkt uitstekend, maar alleen de zoek-functie wat een belangrijk onderdeel is op een site met veel onderwerpen mist nog.

Dit soort usability fouten worden vaak gemaakt, ook bij webshops. Moet je je eens voorstellen dat je een product niet kan vinden bij een webshop, dan koop je het product ergens anders en loopt de verkoper inkomsten mis.

Kim Willemstein

Bronnen:
Nu.nl

Geef een reactie

