Gebruiksvriendelijkheid

Standaard

Dit is alweer de op een na laatste blogpost. Deze keer gaan we verder met een van de speerpunten van crossmedia. In de vorige blogpost had ik het gehad over storytelling en mediumspecificiteit dat zijn er twee. In deze blogpost ga ik het hebben over usability een andere speerpunt van crossmedia. Usability is eigenlijk niets meer dan de gebruiksvriendelijkheid van een concept.

Bij het maken van een concept moet je rekening houden met wat de consument wilt en of het bij de doelgroep past. Maar gebruiksvriendelijkheid is net zo belangrijk, waarom? Nou als het voor de gebruiker onduidelijk is dan heeft die de neiging om een product niet te kopen of om een webpagina niet te lezen. Hetgeen wat je wilt bereiken is dat de consument met je concept aan de slag gaat, om dit te bereiken moet je goed onderzoek doen naar de doelgroep. Om een zo goed mogelijk concept te bedenken met usability moet je rekening houden met effectiviteit, efficiëntie, tevredenheid en klantvriendelijkheid, dit zijn slechts 4 aspecten van usability.

Effectiviteit is niks anders dan dat de consument in staat is om zijn doel te bereiken. Bijvoorbeeld als een consument langs een filmposter loopt wil je dat hij/zij naar die film gaat, maar zolang dit niet het geval is heeft het niet gewerkt, dus dan is het niet effectief geweest. Wanneer de consument dan uiteindelijk toch de trailer van de film besluit te kijken, maar dan niet kan vinden op de aangegeven website dan is dat niet efficiënt. Bij tevredenheid gaat het erom dat de consument de handelingen die verricht moeten worden als prettig ervaart en geen problemen ondervindt. Als laatst klantvriendelijkheid wat niet geheel onbelangrijk is, denk eens terug aan ons voorbeeld. Als je toch besluit om naar de film te gaan wil graag vriendelijk geholpen worden door de medewerker die je dan tevens zegt “een fijne voorstelling”.

Vodafone heeft bijvoorbeeld een app voor de mobiele telefoon om je tegoed, rekeningen en overige informatie op kunt zien. De app zelf is overzichtelijk en duidelijk, elk kopje heeft zijn eigen kleur waarin je desbetreffende informatie kunt vinden over bijvoorbeeld je rekening. Tevens als je bijna door je tegoed heen bent stuurt Vodafone een sms’je waarin zij aangeven dat er extra kosten worden verrekend als je er over heen gaat. Dus dat is goede klantenservice!

Dit was het alweer voor vandaag, tot de volgende en laatste keer.

-Ian Loupias, CMD Student

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s