ING Usability

Standaard

Internetbankieren, iedereen doet het wel. Bankieren ging vroeger via de bank en acceptgiro’s, later ging het via de webbrowser van de computer en tegenwoordig heeft iedereen de app op zijn of haar smartphone geïnstalleerd. Via een paar knoppen is het super makkelijk en super snel om je bankrekening te bekijken en geld over te maken. Roos, waarmee heeft dit internetbankieren te maken? Met een van de speerpunten van crossmedia! In blogpost 6 ga ik het hebben over het speerpunt usability. Oké… en wat waren die speerpunten ook alweer en wat is usability? Lees verder!

Speerpunten zijn manieren waarop organisaties hun publiek kunnen stimuleren om actief deel te nemen aan zaken van deze organisatie. Er bestaan vijf speerpunten: storytelling, mediumspecificiteit, usability, relevantie en cocreatie. (Blogpost 5; Seastar storytelling) Usability is de gebruikersvriendelijkheid van een product of dienst. Het is de mate waarin gebruikers een bepaald product gebruiken om hun doelen te bereiken. Met behulp van de usability streven organisaties naar effectiviteit, efficiëntie en tevredenheid bij de consument. Deze punten komen van pas als je wilt overstappen van een medium naar een ander medium. Bij het ontwerpen van een product wordt met behulp van de usability rekening gehouden met timing, tijdsduur en toegankelijkheid.

Oké duidelijk. En hoe werkt deze usability dan met internetbankieren? Nou, laat ik als voorbeeld even de ING app gebruiken. Met deze applicatie kan je op je telefoon of tablet je rekening checken. ING heeft deze app ontworpen om de saldo’s op verschillende rekening te bekijken en geld over te maken. In de app zitten serviceberichten, instellingen, klantenservice en het adresboek verwerkt. Zo kan de consument dus efficient bankieren. Het idee van de ING voor de app heeft goed uitgewerkt en is dus effectief. Omdat het ontzettend makkelijk in gebruik is zullen de consumenten van de dienst snel tevreden zijn. Als men overstapt van het internetbankieren naar de applicatie zijn alleen de noodzakelijke knoppen over waardoor het makkelijker is om simpele zaken zoals de klantenservice te vinden. Het checken van het saldo kan in één oogopwenk: bij het openen van de app kan de gebruiker namelijk al gelijk het saldo van zijn of haar hoofdrekening zien. Nadat het wachtwoord is ingevoerd ziet de gebruiker gelijk het gehele overzicht van al zijn of haar rekeningen. Bij het overmaken van geld hoeft de gebruiker ook niet meer op een TAN-code te wachten, maar kan gelijk het wachtwoord van de app invullen om verder te gaan met geld overmaken. De tijdsduur en timing zijn dus erg kort en dat is erg handig. Omdat de applicatie op allerlei platformen, smartphone of tablet, Android, Apple, Windows phone, noem het maar op, beschikbaar is is de toegankelijkheid ook erg goed. De ING heeft dus goed nagedacht over de usability van haar applicatie!

Wat vind jij van de ING applicatie?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s