Maar je bent zo gebruiksvriendelijk!

Standaard

Hallokidoki, welkom bij alweer nummer 5 van mijn Theory Crossmedia Blogpost-reeks.
In de volgende les van Theory Crossmedia wordt er ingegaan op een aantal speerpunten van crossmedia: usability, relevantie en cocreatie. In deze blogpost ga ik in op usability. Ik ga een definitie geven van deze speerpunt en het aan de hand van een bestaand concept proberen uit te leggen. Ik wens jullie veel plezier!

Goed, usability… Wat betekent dat nou eigenlijk? Usability is het engelse woord voor ‘bruikbaarheid’, als je het vrij vertaald. Usability is de gebruiksvriendelijkheid van een medium.
The Flemish Institute for Visual, Audiovisual and Media Art (FIVAMA) beschrijft het begrip als volgt: “De mate waarin een interactief systeem de gebruiker in staat stelt effectief, efficiënt en comfortabel in een gegeven omgeving zijn taak te voltooien. Kort gezegd de gebruiksvriendelijkheid van websites.”[1] Dit geld dus ook voor andere media en niet alleen voor websites.

Windows is met Windows 8 een totaal nieuwe weg ingeslagen. Waar ze voorheen nog hun traditionele stijl hanteerde, zijn ze nu overgestapt naar een volgens hun meer gebruiksvriendelijke stijl. Het startscherm bestaat nu geheel uit gekleurde zogenaamde ‘tegels’, die het voor de gebruiker gemakkelijker en overzichtelijker zouden moeten maken. Ik ben fan, maar er zijn ook felle tegenstanders die beweren dat Windows op deze manier de programma’s die juist het meest nuttig zijn voor je verbergt. Het is wel duidelijk dat Windows zich met hun nieuwe stijl meer richt op gebruikers van een Surface, een Windows tablet met dezelfde functies als een pc of laptop. Persoonlijk vind ik het werken met Windows 8 weldegelijk fijner dan de voorgaande Windows-versies. Het is vooral een kwestie van gewenning. Voorheen, als je naar je opgeslagen foto’s wilde gaan, moest je op ‘start’ klikken, vervolgens op ‘deze computer’ en uiteindelijk op ‘afbeeldingen’, terwijl je nu alleen op je window-knop hoeft te drukken en je map met afbeeldingen worden al meteen weergeven door een duidelijke tegel met icoon erop.

Ik hoop dat het je een beetje duidelijk is geworden wat usability inhoudt. De volgende keer schrijf ik alweer mijn laatste blogpost over Crossmedia. Tot de volgende keer!

Carl Boelens
Student Communication & Multimedia Design

[1] FIVAMA (2013), internetglossarium. Geraadpleegd op 29 september 2014, van http://www.iak.be/new/iakdownloads/internetglossarium.doc

Geef een reactie

