Red Bull geeft je vleugels

Standaard

Niet alles wat wordt verteld of geschreven is een verhaal. En wat geen verhaal is, heeft ook niet de kracht van een verhaal. Verhalen zijn een krachtig en effectief communicatiemiddel om visie en strategie over te brengen naar de juiste doelgroepen. Het verhaal heeft een doel. Storytelling verkoopt. Storytelling is hot. Maar wat is storytelling nou?

In Storytelling Handboek (Tesselaar/Scheringa, Boom 2008)  definieerden we een verhaal als: een weergave van gebeurtenissen die met elkaar in verband worden gebracht. Bovendien heeft het de volgende kenmerken: Het staat op zichzelf en heeft een begin, midden en Einde. Een verhaallijn met daarin een ontwikkeling als gevolg van een worsteling, dilemma of conflict, tegenstanders, destanders. Het is prikkelend en roept emotie op en/of wordt met emotie verteld.

Mensen vermaken en het overbrengen van een boodschap. Klinkt als iets waar merken wat aan kunnen hebben. Zeker op social media, waar veel merken toch dagelijks in contact staan met fans en andere geïnteresseerden.

Red Bull wordt vaak gebruikt als een case van een merk dat content marketing goed begrijpt. Met de Red Bull Stratos waren ze een hot item. Door de Red-Bull stratos campagne kwamen ze de belofte na van hun slogan en geldt letterlijk ‘the sky is the limit’. Felix Baumgartner, maakte namens Red Bull een duikvlucht door de geluidsbarrière. Iedereen kon live meekijken. Ook met Sebastian Vettel bij het Red Bull F1 Racing team hebben zij hun visie goed weten te laten zien. Na vier jaar in de F1 ook vier maal achter elkaar wereldkampioen worden.
Wat minder vaak bekend wordt gemaakt is dat ze ook geweldige verhalen vertellers zijn. Het zijn niet alleen maar de sporters en foto’s en filmpjes die online worden gedeeld het is veel meer dan dat alleen. Naast de geweldige content heeft Red Bull ook laten zien dat ze dit op een interessante manier weten door te vertalen naar andere platformen, zoals pinterest en redbulltv.

Red Bull is al jaren een van mijn favoriete bedrijven en merken. Niet alleen het blikje maar alles daarbij, de hele lifestyle van hun. Red Bull wilt voornamelijk het verhaal van hun atleten vertellen, die intensiteit, die toewijding. Storytelling is een ideale manier om emotie op te wekken, het doel is immers mensen te vermaken.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s