Relevantie

Standaard

Crossmedia bestaat uit vijf onderdelen, het word ook wel speerpunten genoemd. Deze onderdelen bestaan er om het makkelijker te maken voor de onderzoeker maar ook voor de lezer om het te begrijpen en te weten waar het nou precies over gaat. Van deze speerpunten is Relevantie een onderdeel. Wat is nou precies Relevantie?

Relevantie betekent; de mate waarin de dialoog de juiste boodschap bevat op het juiste moment via het juiste middel. Het gaat erom dat je de juiste kanalen inzet en luistert naar de behoeften.

Voor bijna elke dienst of product word tegenwoordig wel reclame gemaakt. Bijna alle bedrijven maken gebruik van een reclame campagne. Maar niet alle reclame campagnes hebben jou bereikt. Hoe kan het dat je je ze niet allemaal gezien of onthouden heb? Dat komt doordat sommige dingen in jou ogen niet relevant zijn. Je bepaalt zelf welke reclame je interesseren, bedrijven adverteren daar ook op. Zo is de reclame van Coca-cola met namen op de flesjes voor bijna iedereen relevant, want bijna iedereen hun naam staat daar op. Voor mij was deze reclame niet relevant, want mijn naam staat op geen een flesje.

Maar er zijn verschillende vormen van relevantie, je hebt Persoonlijke Relevantie, Sociale Relevantie en Contextuele Relevantie. Deze 3 verschillende vormen kunnen allemaal toegepast worden op een reclame campagne. Met behulp van deze vormen kan er gekeken worden naar de relevantie van de reclame voor de doelgroep. Persoonlijke relevantie is puur en alleen wat de ontvanger er zelf aan heeft. Bij Sociale relevantie is een erg breed begrip. Er word naar gekeken wat de maatschappij er aan heeft. Als laatste heb je Contextuele relevantie. Dat is het moment waarop het bericht binnen komt bij de ontvanger. Hoe en waar het bericht ontvangen word is ook erg belangrijk.

Relevantie is dus een erg belangrijk element uit het crossmedia concept. Met relevantieĀ kunnen bedrijven zien of hun bericht relevant is voor de doelgroep.

Lexanne Sluijter.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s