Tja, was nou maar naar specsavers gegaan!

Standaard

Verhalen zijn een krachtig en effectief communicatie middel. Vandaar dat dit ook 1 van de speerpunten van crossmedia is, namelijk storytelling. Het vertellen van verhalen ofwel storytelling is een oeroude manier om informatie en gevoelens te delen. Als een verhaal je raakt dan blijft dat ook hangen. Reclames worden meestal ook verpakt in verhaaltjes. Ze blijven daarom ook vaak in je hoofd hangen. De reclames die ik altijd erg leuk vind zijn de reclames van Specsavers. Dit zijn die reclames waarbij mensen in een situatie komen waarbij ze denken dat ze ergens anders zijn maar uiteindelijk blijkt het dat ze totaal op de verkeerde plek zijn. Zoals de twee oude mensen die dachten even rustig te gaan zitten op een bankje om hun broodjes te eten. Dan komen er opeens beugels naar beneden en zitten ze in een achtbaan. Dan komt de tekst “should’ve gone to specsavers’”. De reclame die ik ga gebruiken van specsavers om het haarfijn aan jullie uit te leggen is de volgende: De oudjes zitten al klaar met hun bingo kaarten en hun kopje koffie of thee. Dan komt er een vrouw binnenlopen met een speaker en danskleding aan. Ze verontschuldigd zich voor het te laat zijn en begin zeer enthousiast dansles te geven. Een aantal schunnige bewegingen verder komt de bingo vrouw binnen. Op dat moment komt de zin “Should’ve gone to Specsavers” in beeld. De verschillende karakters zijn de oudere mensen die 1 groep vormen, de danslerares en de bingovrouw. De rol van de danseres is natuurlijk dat ze niet goed kan zien en daarom voor een stel bejaarden staat. De rol van de bejaarden is om het effect te versterken van het verhaal. Ze maken het grappig om eerst zeer verbaasd te doen en daarna allemaal mee te doen. En de rol van de bingovrouw is om alles even duidelijk te maken dat de danslerares niet op haar plaats is. De locatie en muziek spelen ook een belangrijke rol. Het uptempo muziekje met de tekst I’m sexy and I know it past bij deze reclame omdat het, het gevoel versterkt dat ze daar niet op haar plaats is. De ruimte is grijs, bruin, grauw inclusief de mensen. De danslerares springt er ook tussenuit door haar fel gekleurde outfit. Al deze elementen zorgen voor een leuk verhaaltje dat blijft hangen omdat het grappig is. Het eerste waar je ook aan denkt als je een bril zal willen kopen is dan ook vaak Specsavers omdat de reclames in je hoofd blijven hangen en grappig zijn. Ik hoop jullie zo genoeg verteld te hebben over storytelling! Nadine Mol

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s