Usability

Standaard

Goedemorgen!

Vorige keer heb ik jullie wat verteld over storytelling, dit is een van de speerpunten binnen de Crossmedia. Een ander speerpunt is Usability en deze ga ik vandaag behandelen.

Dit zegt Marketingtermen.nl over het begrip Usability.
Het vakgebied Usability houdt zich bezig met de gebruiksvriendelijkheid van gemaakte dingen. In een ideale wereld wordt tijdens de ontwikkeling van producten, machines, gereedschap, processen en websites voldoende rekening gehouden met de beoogde gebruikers. Hoe toegankelijker en gebruikersvriendelijk een product is, hoe meer mensen er eenvoudig mee zullen kunnen omgaan.

Als er duidelijk veel aandacht is besteed aan de usability, dan spreken we ook wel van ‘user-friendly’.

Maar hoe kun je de usability nou meten? Daarvoor kun je een aantal kenmerken gebruiken:

  • Product: wat houdt je concept in?
  • Gebruikersomgeving: Stel deze samen nadat je hebt achterhaalt welke soorten media je doelgroep gebruikt.
  • Effectiviteit: Kan de consument gemakkelijk zijn doelen behalen?
  • Efficiëntie: De inspanning die de consument moet verrichten om de handeling uit te voeren.
  • Tevredenheid: Dit is iets persoonlijks, het gaat er uiteindelijk om of de consument de handelingen binnen het platform als prettig ervaart.
  • Klantvriendelijkheid: Bied je binnen je concept een service richting de uiteindelijke klant?

Om wat meer duidelijkheid te scheppen, geef ik je hieronder een voorbeeld van de tv-gids app.

Als je vroeger wilde weten wat er ‘s Avonds op de televisie kwam, moest je op zoek naar de krant en dan stonden daar de programma’s in een rijtje opgesomd. Als je tegenwoordig wilt weten wat er zoal op de buis komt, kan je naar de website gaan, maar nog gemakkelijker is om de App te gebruiken.

Wanneer je deze App opent kom je op de home, hier op staat wat er actueel is, wat je zojuist gemist hebt en wat er nu te zien is op NPO 1. Onderaan in het navigatiemenu staan de kopjes: Home, Nu & Straks, Tv-gids, Films en Overig. Vrij duidelijk verhaal lijkt mij, want de titels spreken voor zich. Wanneer je op een van deze kopjes klikt, krijg je meteen wat je zoekt.

Wat een handig en fijn extraatje is, (lees pluspunten in de usability), je kunt bij de instellingen je zendervoorkeuren aangeven, alerts instellen, zodat je altijd op tijd het programma kan zien, je voorkeuren delen op Facebook, TV tips ontvangen en ook staat er een korte introductie hoe je deze App kunt gebruiken. Kortom erg gebruiksvriendelijk toch?

Bronnen:
Marketingtermen.nl
Basisboek Crossmedia Concepting hoofdstuk 5.7.1 & hoofdstuk 2.1.4.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s