Usability

Standaard

Jaja, alweer mijn laatste blog voor het vak Theory Crossmedia! In mijn vorige blog had ik het over één van de vijf speerpunten van crossmedia, namelijk storytelling. In deze blog ga ik het over usability hebben, dit is ook één van de speerpunten van crossmedia. Maar wat is usability eigenlijk?

Usability is de gebruiksvriendelijkheid van een concept. Je kunt dit meten door te kijken naar het product, de gebruikersomgeving, de effectiviteit, de efficiëntie, de tevredenheid en de klantvriendelijkheid. Als voorbeeld gaan we even kijken naar de ov-chipkaart. Want het lijkt allemaal heel gebruiksvriendelijk maar is dit wel zo?

De ov-chipkaart is sinds kort het enige vervoersbewijs waarmee men kan reizen met de trein. Aangezien ik in een winkel werk waar wij de anonieme ov-chipkaarten verkopen, hoor ik veel reactie van klanten over dit concept. Want je zou denken dat er alleen in- en uitgecheckt hoeft te worden maar helaas is dit niet zo. Vooral voor ouderen is er veel veranderd. De gratis reizen staan niet meer op een papieren kaartje en als je eenmaal je gratis reis geactiveerd hebt, moet je tussendoor niet met het openbaar vervoer gaan want dan is je gratis reizen weg. Ook zijn er dingen die je moet weten als je een ov-chipkaart koopt. Je moet bijvoorbeeld voordat je met de trein gaat reizen aangeven in welke klas je reist, anders doet je kaart het niet. Maar dit kan dan alleen op het station, en weer niet in een winkel bij een paal. Ook moet je minimaal 20 euro op je kaart hebben staan als je gaat reizen met de trein, maar als je dan terug wilt moet je er weer 20 euro op hebben staan en moet je het dus weer opwaarderen. Dit zijn allemaal veel voorkomende problemen.

Nu is de vraag of die ov-chipkaart nog steeds als gebruiksvriendelijk wordt gezien. Het is dus niet alleen even in- en uitchecken. Je moet gelijk weten hoe alles werkt, anders kom je nergens. De overstap van het papieren kaartje naar de plastic chipkaart is voor veel mensen nog veel te groot. Maar helaas kunnen we niet meer zonder. De ov-chipkaart lijkt op het eerste gezicht dus gebruiksvriendelijk, maar dat is hij dus niet. Zelfs de medewerkers snappen er niets van, ze geven de raarste antwoorden op je vragen en die antwoorden kloppen uiteindelijk ook niet eens.. Dat schiet dus lekker op!

Ik vind het nog een lastig begrip, en ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd. Zo niet dan hoor ik het graag!


Bronnen:

  • Indira Reynaert, Daphne Dijkerman, Basisboek crossmedia concepting, Boom Lemma uitgevers, Den Haag, Tweede druk, 2012, 2.1.4 Usability
Geef een reactie

