Usability

Standaard

Usability, oftewel gebruiksvriendelijkheid.
Iets is gebruiksvriendelijk als de klant zonder al teveel moeite van een product of dienst gebruik kan maken.

Dit wordt bepaald door een aantal factoren.
Eén van de factoren is de gebruikersomgeving .
De gebruiksomgeving kan een combinatie zijn tussen twee mediums, je zit bijvoorbeeld op het internet en ziet een leuke app voorbij komen. Als je hem dan wil downloaden hoef je alleen de QR-code te scannen en je zit in de playstore klaar om je app te downloaden. Hierdoor hoef je niet meer handmatig de app te zoeken.

Een ander factor is effectiviteit.
Wanneer is iets nou effectief?
Als jij op tv een reclame voorbij ziet komen van bijvoorbeeld een aanbieding van een laptop en jij wil die bestellen via internet, moet dat eigenlijk voor iedereen mogelijk zijn.
Als je op een site zit en je kan het product niet vinden die jij zoekt, kan je dus ook niks bestellen.
Zo is dit proces mislukt en is er geen effectiviteit, wat negatief is voor de klanten en producenten.
De overgang tussen de reclame spot naar het internet is dus niet effectief geweest.

Efficiëntie.
Als een klant een product niet direct kan vinden is dat niet efficiënt.

Een factor die steeds meer naar voren is geen getreden is tevredenheid.
Omdat de consument nu centraal staat en beschikking heeft over media waarmee er gepraat kan worden over een product is tevredenheid steeds belangrijker geworden voor de producenten.
Als de klant tevreden is zullen anderen positieve verhalen gaan horen over zijn/haar product waardoor er meer kans is dat de producent meer verkoopt.
Tevredenheid kan je bereiken door een goed kwaliteit product en door de bovenstaande factoren die hierboven staan goed uit te voeren.

Een mooi voorbeeld waarbij alle factoren in mijn eigen ervaring altijd goed worden uitgevoerd is Bol.com.
Producten zijn makkelijk te vinden en de site is duidelijk. De producten zijn makkelijk te bestellen doordat er veel verschillende manieren zijn om te betalen. Als je eenmaal je product hebt besteld krijg je een bevestiging via de mail en een code om je product te volgen. Hierbij kun je zien wanneer je pakketje aankomt en in welke fase de verzending is.
Doordat het zo eenvoudig is en je op de hoogte blijft van de verzending zijn een grote hoeveelheid mensen tevreden over Bol.com.

Dat was hem weer.
Doei.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s