Usability

Standaard

Vandaag ga ik het hebben over usability. Wat betekent het en waar moet je aan denken maar het allerbelangrijkst natuurlijk, welke concepten maken er gebruik van.

Ik begin met de betekenis. Usability is een woord dat uit het engels komt en het betekent gewoon simpelweg bruikbaarheid. In communicatie hebben we het dan ook over gebruiksvriendelijkheid. Het is ontzettend belangrijk want als een site, app of wat dan ook voor product niet makkelijk te gebruiken is hebben mensen er al gauw geen zin meer in.

Het concept dat ik als voorbeeld heb gekozen is de ABN Amro app voor op je telefoon. Ik zelf vind de app ontzettend handig en gebruik het altijd. Of het nou is om mijn saldo te checken of om geld over te maken, ik gebruik de app omdat het handig is en lekker dichtbij, gewoon op mijn telefoon. Om de app te gebruiken moet je eerst je gegevens invoeren maar zodra dat is gedaan kun je gewoon inloggen doormiddel van een code die je zelf hebt uitgekozen. Nadat je bent ingelogd kom je op een pagina waar je een overzicht hebt van je rekeningen en hoeveel saldo je hebt. Het is allemaal heel overzichtelijk. Als je geld wilt overmaken is er gewoon een knop waar je op drukt en dan kan het al gebeuren.

Nu vraag je je waarschijnlijk af wat deze app met usability te maken heeft? Nou dat zal ik je vertellen. Ten eerste is het handig dat een bank een mobiele app heeft gemaakt omdat iedereen zo van de smartphones is is het onmisbaar om zoiets altijd bij je te hebben. Ten tweede is de app heel simpel gemaakt. Het is heel duidelijk hoe je alles moet doen en er zijn niet teveel functies. Het ziet er minimalistisch uit wat voor de gebruiker fijn is. Dan heb je geen urenlange zoektochten naar een bepaalde functie. Verder kan je ook nog instellen wat het maximale bedrag is dat je wilt overmaken naar iemand die is opgeslagen in je adresboek zonder gebruik te hoeven maken van de e.identifier. Dit was voor mij ideaal want zo kon ik gemakkelijk bijvoorbeeld 50 euro overmaken aan iemand zonder dat ik m’n bankpas erbij hoefde te halen. Op de website van ABN Amro gaat dit allemaal niet zo makkelijk. Vandaar dat de app gebruiksvriendelijk is.

Ik hoop dat usability nu een beetje duidelijker is en tot de volgende keer!

Geef een reactie

