Usability

Standaard

In deze blog ga ik je uitleggen wat usability precies inhoud en waarom het belangrijk is om er als bedrijf of instantie rekening mee te houden en misschien wel onderzoek naar te doen.

Usability is letterlijk gezien gewoon het gebruiksgemak, en in marketingwereld wordt dan eigenlijk het gebruiksgemak van de klant bedoeld.

Ga maar eens na bij jezelf, als jij op een website komt waar je helemaal niks van begrijpt en waar je niet op kan vinden waar je naar op zoek bent dan is de kans groot dat je de website gewoon weg klikt. Wanneer een website dus niet ‘goed’ is opgezet dan kan dat een heleboel klanten kosten voor een bedrijf. Bij webshops bijvoorbeeld, als jij een kledingstuk wilt afrekenen en je kan de juiste knop om te betalen maar niet vinden haak je waarschijnlijk snel af. Dit zou dus een slechte usability zijn

Maar het werkt natuurlijk niet alleen bij websites zo, neem bijvoorbeeld het bordspel ‘Mens erger je niet’. Iedereen kent dit spelletje wel, een familiespel voor vier personen waarbij je als eerste je vier pionnetjes binnen moet hebben. Als dit bordspel
50 kilo had gewogen wilt niemand het meer kopen omdat het simpelweg niet handig is in gebruik. Ook als het scherpe hoeken zou hebben gehad dan zou het concept stukken minder werken omdat mensen zich kunnen verwonden aan het bord. Dit alles valt onder de usabiliy van het product en hier moet bij het concept rekening mee gehouden worden. Over mens erger je niet kunnen we dus volgens mij allemaal zeggen dat de usability goed is.

Nu denk je, ja maar dit kan toch iedereen bedenken? Als we nu weer teruggaan naar het voorbeeld van de website, dan zie je dat het niet overal zo makkelijk gaat. Wanneer je als maker denkt dat de klant makkelijk de weg kan vinden hoeft dit natuurlijk niet per se zo te zijn. Het is als bedrijf dus verstandig om een marktonderzoek te (laten) doen om te testen of je website echt zo gebruiksvriendelijk is als het zelf denkt.

Heb je nu je er over nadenkt zelf wel eens gehad dat een product of dienst een slechte usability had?

Marjan Tjaarda, CMD student aan de HU

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s