de koude wintermaanden weer voor de deur!

Standaard

er zijn binnen de crossmedia in totaal 5 speerpunten, in het volgende blog ga ik 2 van die 5 speerpunten behandelen. de speerpunten die ik ga behandelen zijn usability en relevantie. de 5 speerpunten in crossmedia zijn nodig als je een goed concept wilt neerzetten.

de koude wintermaanden staan weer eens voor de deur, weg met het warme weer, naar het strand gaan en vissen langs de rijn in je korte broek met in je ene hand een koud pilsje en in je andere hand een vishengel, en het barbecuen in de warme zomeravonden, dit allemaal maakt nu plaats voor het gezellig voor de open haard zitten met chocolade melk en sneeuwpret maar ook sinterklaas, kerst en oud en nieuw! iedereen gaat over een tijdje weer druk aan de slag met het vullen van schoenen, het bedenken van surprises en het uitzoeken van vuurwerk. er zijn mensen die meer aandacht besteden aan bijvoorbeeld sinterklaas, kerst, en oud en nieuw dan anderen, deze enthousiastelingen noem ik momenteel even klant x.

iedereen gaat dus weer massaal op zoek naar cadeautjes en met oud en nieuw naar vuurwerk, de bedrijven proberen hier natuurlijk zo goed mogelijk op in te spelen. winkels gaan dus al een grote tijd van tevoren aanbiedingen in de folders en op internet zetten om de mensen tijd te geven om te kiezen wat ze willen of waarvoor ze kunnen sparen.

eerst ga ik uitleggen wat usability en relevantie inhouden.

usability: het woord usability zegt het al „gebruiksbaarheid” dus gebruiksvriendelijkheid. het doel van het concept dat je bedenkt is dat het publiek er mee aan de slag gaat.  een gebruiker moet zo makkelijk mogelijk met het product om kunnen moeten gaan. en als mensen fijn met het concept om kunnen gaan en tevreden zijn weet jij dat je je werk goed gedaan hebt.

relevantie: is “De mate waarin een dialoog de juiste boodschap bevat, op het juiste moment wordt gevoerd en via het juiste middel plaatsvindt. Dat is wat we bedoelen met relevantie. „ Met relevantie bedoelen we rekening houden met de juiste boodschap, het juiste concept, het juiste tijdstip en met het juiste middel.

in het concept dat ik heb beschreven zijn „ klant x” enthousiaster dan anderen.het is dus voor de x klanten een hoge usability. het is een relevant concept omdat sinterklaas, kerst en oud en nieuw zich elk jaar weer herhalen. en het is de perfecte timing omdat iedereen in nederland op dat moment massaal cadeautjes kopen en vuurwerk kopen omdat het feestdagen zijn en dat het de enige tijd in het jaar is dat je vuurwerk mag kopen. dus een goed moment om dat in folders en andere media aan te kaarten.

ben jij ook zo’n „klant x” of ben je niet zo enthousiast met de feestdagen? ben jij iemand die van vuurwerk houdt? of toch meer van het maken van surprises?

http://theoriecrossmedia1301.wordpress.com/2013/10/25/usability-relevantie/

Crossmedia college 2 – Vijf speerpunten van een crossmediaal concept

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s