Blog 7: Relevantie

Standaard

In de volgende les gaan we de laatste speerpunten behandelen van het rijtje; Storytelling, mediumspecifiteit, usability, relevantie en co-creatie. In deze blogpost zal ik verder ingaan op relevantie.

Wanneer je op een webshop, facebook pagina of gewoon google aan het kijken bent, krijg je vaak advertenties in beeld die op jouw bekeken pagina’s of zoekopdrachten terugvallen.

Als ik bijvoorbeeld veel facebook pagina’s like over katten, krijg ik uiteindelijk ook reclame’s over adoptiecentra, dierenwinkels en kattenvoer. maar ook wanneer je vaak op google zoekt naar bijvoorbeeld meubels, zal je vaker advertenties krijgen over woonwinkels. Dit komt door cookies. Tegenwoordig moet je op bijna iedere website die cookies van je wilt opslaan, deze eerst accepteren. Cookies houden bij wat je internet gedrag is op de betreffende site. Hiermee kunnen website’s makkelijk gericht adverteren op een bepaalde doelgroep of interesse. Deze advertenties zijn dan relevant voor jou.

Relevantie wordt niet alleen op het internet gebruikt, maar ook via andere middelen en kanalen. Neem bijvoorbeeld het WK van afgelopen zomer. Het Roy Donders huispak was een grote hit! Als de Jumbo dit een half jaar eerder had gedaan, was het niet relevant geweest.

Kim Willemstein

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s