relevante blog

Standaard

Beste lezer, een emotioneel moment; mijn laatste blogpost. In de volgende les gaan we nogmaals de speerpunten van crossmedia behandelen: storytelling, mediumspecificiteit, usability, relevantie en cocreatie. In deze laatste blogpost ga ik in op het begrip relevantie. Ik ga wederom met behulp van een concept het begrip proberen uit te leggen en hopelijk kun je daarna het begrip wel dromen.

Relevantie binnen crossmedia is de mate waarin een dialoog de juiste boodschap bevat, op het juiste moment en via het juiste middel/kanaal plaatsvindt. Als voorbeeldconcept nemen we even de Roy Donders huispakkenlijn van afgelopen WK-zomer. Jumbo wilde door de huispakkenactie meer klanten werven tijdens het WK-seizoen. Bij een bepaalde uitgave aan boodschappen bij de winkelketen kon je een echt oranje huispak, ontworpen door niemand minder dan Roy Donders, stylist van het zuiden mee naar huis krijgen. Omdat Jumbo ‘het gewone publiek’ wilde benaderen, gebruikte Jumbo voor de reclame van de huispakkenlijn een kanaal waar een breed publiek gebruik van maakt en mee bereikt kan worden: TV. Het moment waarop Jumbo de dialoog aanging met haar publiek was ook relevant, namelijk vlak voor en tijdens het WK-voetbal. Had Jumbo dit bijvoorbeeld al een half jaar eerder gedaan, dan was het niet relevant geweest, omdat er rond die tijd nog geen mensen op zaten te wachten. Dan de booschap: René Froger zong in de commercial zijn WK-hit met verwijzingen naar het huispak en Roy Donders. De reclame was duidelijk in beeld gebracht. Ten slotte werd er nog sprekend aan toegevoegd ‘Wees er snel bij, want op is op’. Hierdoor kreeg het publiek de intentie er snel bij te zijn, wat uiteleindelijk ook waar bleek te zijn, aangezien de pakken als warme broodjes er doorheen gingen. Dit concept kun je dus relevant noemen omdat: de dialoog de juiste boodschap bevatte, het bericht op het juiste moment is verspreid en het juiste kanaal is gebruikt.

Dit was dan mijn laatste blog. Ik hoop dat jullie er veel van hebben opgestoken. Hou je taai!

Carl Boelens
Student Communication & Multimedia Design

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s