Usability en relevantie

Standaard

We zijn inmiddels aangekomen bij mijn 6e en daarmee laatste blog, gelukkig mag ik afsluiten met een leuk onderwerp; namelijk: usability en relevantie. Wat?! Hoor ik je denken, jaja… Lees maar mee!

Wanneer je media inzet moet dat niet alleen aansluiten bij je doelgroep, maar het ook op een gebruiksvriendelijke manier ingezet kunnen worden. Het is belangrijk om een lange termijnband op de bouwen met je consument en hoe kun je dat beter doen dan te kijken naar wat voor een functie de ingezette media heeft in het leven van de gebruiker. Je streeft uiteindelijk naar effectiviteit, efficiënte en tevredenheid, toch?

In een goed crossmediaal concept ontstaat beleving, betrokkenheid en ervaring bij de consument en dit laat zo een bepaalde herinnering achter. Als we het over relevantie hebben bedoelen we dus eigenlijk de mate waarin de dialoog de juiste boodschap bevat. Of te wel: op het juiste moment, via het juiste middel! Het gaat er niet altijd om dat je zoveel mogelijk kanalen inzet, maar dat je de juiste kanalen gebruikt!

In een goed crossmediaal concept ontstaat beleving, betrokkenheid en ervaring bij de consument en laat dit zo een bepaalde herinnering achter. Relevantie is de mate waarin de dialoog de juiste boodschap bevat, op het juiste moment via het juiste middel. Het gaat er niet om dat je zo veel mogelijk kanalen in zet, maar dat je de juiste kanalen gebruikt. Je moet goed kijken naar wat de behoeftes zijn op dat moment.

Een klein voorbeeld: Expeditie Robinson! Op dit moment weer volop van start, met meer deelnemers dan ooit.

Usability

Elke week wordt er één aflevering uitgezonden over een vaste groep mensen, waarvan er na elke aflevering eentje wordt weggestemd. De kijken weet duidelijk wat hij kan verwachten. Wanneer je een aflevering hebt gemist, kun je deze terug kijken op RTLXL.nl of via de RTLXL App zo hoef je dus nooit iets te missen. Daarnaast is er een website waarop overzichtelijk is weer gegeven wie er nog in het spel zitten, en hoe het eiland in elkaar steekt. Dat maakt het voor de kijker gemakkelijk om net even dat ene stukje extra beleving op te pikken.

Relevantie

Wat de makers van Expeditie Robinson goed aangepakt hebben is dat het programma heel toegankelijk is, want je kunt het programma zowel via de website van RTL terug kijken, als via de App, die gratis te downloaden is in de app store. Daarbij komen er BNN’ers voor in het programma die momenteel erg geliefd zijn of de laatste tijd veel aandacht hebben gekregen van de media. Een extra reden voor de consument dus om te gaan kijken, omdat zijn favoriet erin zit.

Ik hoop dat jullie van al mijn blogs genoten hebben, en wie weet, tot ooit! 🙂

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s