Proconsument

Standaard

Helaas, helaas, we zijn alweer toegekomen aan mijn laatste blog. In mijn vorige blogs heb ik het over een aantal speerpunten van crossmedia gehad. En ook deze keer gaat weer over een van de vijf speerpunten van crossmedia: cocreatie. In deze blogpost leg ik jullie uit wat cocreatie is, en geef ik hier meteen weer een voorbeeld bij.

Wat is cocreatie? Bij cocreatie gaat het er om de klant, consument of fan bij het hele proces te betrekken, met als doel gezamenlijk te ‘werken’ aan producten, ideeën, ervaringen en informatie. Het is een vorm van samenwerking, waarbij alle deelnemers invloed hebben op het proces en het resultaat van dit proces, zoals een plan, advies of product. Met cocreatie is het mogelijk nieuwe elementen toe te voegen. Zoals: zelf nieuwe applicaties maken, bestaande applicaties aan te passen of eigen ideeën toe te voegen. Door gezamenlijk te werken kunnen er ideeën ontstaan waar je in eerste instantie niet aan zal denken. Maar het kan ook zo zijn beperkingen hebben. De markten veranderen niet snel, omdat je vanuit een concept werkt. Daarbij komt ook dat samenwerken vaak moeilijker is dan concurreren. Je moet gewoontes veranderen, maar deze kunnen lastig zijn te doorbreken. Ook kan de juridische en financiële regelgeving problemen opleveren.

Er zijn verschillende  vormen van cocreatie. Het kan zijn dat de consument het concept kiest, dat consumenten zelf bepaalde onderdelen kunnen aanpassen, consumenten ontwerpen zelf het winnende idee, ze worden bij het concept betrokken of mogen zelf producten ontwikkelen. 

Een voorbeeld van cocreatie is de Nike ID. Hierbij kan de consument zijn eigen schoen ontwerpen. Nike geeft de consumenten een basisproduct waarvan ze de details kunnen personaliseren. Ze hebben de mogelijkheid om het type schoen, de kleur, het materiaal en de zool te bepalen. Maar het belangrijkst is natuurlijk het persoonlijke ID dat de consument aan zijn schoen kan toevoegen. De producent betrekt de consument zo bij het product.

De producenten hebben bij het idee van Nike ID gekozen om de klant zelf bepaalde dingen te laten aanpassen. In dit geval de details van de schoen.

Hoe zou jij als consument betrokken willen worden bij een concept?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s