Relevantie

Standaard

Ja ja, dit is mijn zesde blogpost en dus ook mijn laatste. Ik ga het deze keer hebben over relevantie, een van de vijf speerpunten van crossmedia. Relevantie gaat er eigenlijk om dat iets relevant is. Nu denk je waarschijnlijk ja dat had ik zelf ook wel kunnen bedenken, maar ik snap het nog steeds niet. Daarom heb ik een voorbeeld.

Kijk nou eens naar Facebook. Daar heb je allemaal verschillende advertenties die je op jouw pagina kan zien. Deze advertenties zijn allemaal heel specifiek voor jou uitgezocht. Ze hebben namelijk te maken met dingen die je liked, dingen die je hebt gegoogled, sites die je hebt bezocht. Elke reclame die je ziet krijg je om een reden te zien en ze zijn dus relevant voor jouw. Waarom? Omdat het iets te maken heeft met iets wat je eerder hebt gezien en Facebook gaat er dan vanuit dat jouw interesses zijn. Overigens gebeurd dit niet alleen op Facebook. Overal op het internet gebeurt dit. Die reclames van die ene site die je die ene keer had bezocht.

Snap je het al iets meer? Relevantie komt er dus eigenlijk op neer dat het medium de juiste boodschap bevat en die op de juiste tijd uitzend zodat het nog relevant is. Die reclames zijn van dingen die jij recent hebt opgezocht, of als je het op Facebook liked vind je het nog steeds leuk of interessant dus is het ook nog steeds relevant.

Dat was het dan, mijn laatste blog, ik hoop dat jullie er veel van hebben geleerd!

Geef een reactie

