Van consumer naar prosumer

Standaard

Crossmedia draait om interactie met je gebruiker. Je wilt de kijker, luisteraar, bezoeker betrekken bij je concept. Als je daarmee rekening kan houden verhoog je de kans op success van het concept. Maar de motivatie moet er ook zijn van de doelgroep. Tegenwoordig is co-creatie steeds belangrijker.

Dankzij moderne communicatiemiddelen en informatietechnologie wordt de consument steeds machtiger, de consument eist veel meer van de organisaties en bedrijven. Positieve en negatieve verhalen over organisaties worden sneller gedeeld via sociale media. Als je hiermee verder gaat kom je uit bij het creëren met de consument, cocreatie. Belangenorganisaties kunnen steeds sneller tot een kritieke massa komen om een grote invloed te hebben. Communiceren vanuit de organisatie naar de consument werkt niet meer, communiceren met de consument heeft de toekomst.

Co-creatie model
Developer: De producent legt enkele productideeën voor aan de consument. Deze wordt gevraagd te kiezen welk idee in de markt gezet moet worden. Dit is te vergelijken met traditioneel marktonderzoek en concepttesten. De consument selecteert hier aangedragen ideeen.
Mass customiser: De producent geeft de standaard aan, maar de consumenten kunnen bepaalde onderdelen van standaardproducten aanpassen. Vaak gaat het hier om kleuren of stijlen, de keuzemogelijkheden zijn meestal vastomlijnd. De consument verpersoonlijkt hier de standaard.
Idea collector: De producent lanceert een ideeënwedstrijd. Consumenten kunnen hun ideeën insturen en de producent of de consumenten zelf kiezen een winnaar. Vaak wordt het winnende idee in productie genomen. De rol van de consument is hier inspirator.
Integrator: De producent betrekt consumenten in meerdere fases van het ontwikkelingsproces. Er bestaat een intensieve en vaak langdurige samenwerking tussen de consument en de producent. De consument participeert hier in hoge mate.
Facilitator: De producent verschaft consumenten een platform waarop zij hun eigen producten kunnen ontwikkelen. Er bestaat een mogelijkheid dat bepaalde producten door de producent verder in ontwikkeling worden genomen, geproduceerd en op de markt gebracht. De rol van de consument is hier (mede)schepper van het product.

Maak de Smaak-Battle van Lays
Een idea collector is een ideeënverzamelaar. Een producent schrijft een ideeënwedstrijd uit waarop consumenten hun ideeën insturen. Vervolgens wordt door de producent (en consument) een winnaar bepaald. Het winnende idee wordt in productie genomen. De Maak de Smaak-Battle van Lays is hiervan een goed voorbeeld.
Lays introduceerde in 2010 voor het eerste deze Battle. Consumenten konden hun eigen chipssmaak insturen, waarna drie winnaars werden gekozen. Deze drie smaken werden tijdelijk in de supermarkt verkocht. Op deze manier konden consumenten de smaken proeven en via de website op hun favoriete smaak stemmen. De wedstrijd bleek een ongekend succes (675.000 smaakinzendingen) en werd in 2012 herhaald.

Co-creaties dragen bij aan snellere innovaties en hogere betrokkenheid van je klanten. Vroeger bepaalde de producent het aanbod, nu is de consument die het aanstuurt. Van consumer naar prosumer.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s