Mediumspecificiteit

Standaard

In deze zesde en laatste blog ga ik wat dieper in op de zogenoemde ‘mediumspecifiteit’ en ga ik behandelen wat het nou precies inhoud en waarom het je wat zou moeten kunnen schelen.

Wat houd het in? Mediumspecifiteit houd kort gezegd in dat bij een crossmediaal concept elk medium zo word ingezet dat het doet waar het goed in is. Zo is de televisie heel goed in het bereiken van mensen, veel mensen kijken televisie en dus heeft het een groot bereik. Maar het is niet goed in interactie, daar is social media bijvoorbeeld weer heel goed in. De kunst is dus om in een crossmediaal concept elk medium goed in te zetten.

Neem bijvoorbeeld 3FM, het is een radiozender, maar omdat je op deze manier weinig interactie hebt kan je sms’en naar 3FM. Hierdoor kan je meespelen met prijsvragen en kan je ook in de uitzending komen. Nog niet eens zo heel lang geleden heeft 3FM de 3FM applicatie geïntroduceerd, hierbij kan je hetzelfde doen alleen dan via de applicatie. Je kan zelfs foto’s en andere berichtjes naar de studio sturen, en dit is in tegenstelling tot sms helemaal gratis. De applicatie van 3FM is dus heel goed in interactie met het publiek in tegenstelling tot het radioprogramma. Ook is het handig omdat je het natuurlijk overal mee naartoe kan nemen, dat is dan weer het verschil tussen het gebruik van telefoon en laptop of computer.

Op deze manier vullen de verschillende media elkaar ook aan en worden ze zo ingezet dat ze doen waar ze goed in zijn. Het is belangrijk dat je weet wat verschillende media doen en het ook op de juiste manier gebruikt, zou je hier namelijk geen rekening mee houden dan zou je bij 3FM misschien wel nooit naar de studio kunnen appen. Dus heeft het radioprogramma geen interactie en dat is in 2014 toch wel een gemis lijkt me.

Marjan Tjaarda – CMD student aan de HU

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s