Zonder baard geen relevantie

Standaard

Goeieavond! Dit is het dan, het moment is daar, het is alweer aangebroken. Dit wordt mijn laatste blogpost. Kan je het je nog herinneren dat we begonnen met mijn eerste post over dat spider-man crossmediaal was of juist niet? Nou ik nog wel hoor, het zit nog fris in mijn geheugen. Nou zullen we maar beginnen? Vandaag gaan we het hebben over een van de vijf speerpunten van crossmedia en dat is relevantie. Dat wat bedoeld wordt met relevantie is dat de juiste boodschap op het juiste moment via het juiste medium/kanaal plaatsvindt.

Er zijn verschillende soorten van relevantie je hebt: persoonlijk, sociaal en contextueel. Persoonlijke relevantie “wat heb ik eraan” als doelgroep/consument zijnde. Sociale relevantie is “wat heeft de maatschappij eraan, wordt het er beter van”. En tot slot contextuele relevantie, dat is het moment wanneer er informatie binnenkomt. Dus de tijd en plaats van het boodschap. Maar laten we ons nu focussen op relevantie in het algemeen als speerpunt van crossmedia.

Als voorbeeld nemen we “zonder baard geen koning” dat is een facebook pagina dat zomaar was gestart waarbij er een baard is gephotoshopt op het gezicht van de koning. Maar waarom de koning, omdat bijna alle koningen van over de hele wereld in het verleden een baard hebben gehad dus waarschijnlijk vonden de mensen die deze pagina zijn gestart het hoog nodig dat Willem Alexander er ook zou moeten laten staan. Deze stunt heeft 5 jaar geleden binnen een korte tijd maar liefst 50.000 likes verzameld. En dan vraag je je natuurlijk af “hoe kan dat?”. Dat komt omdat deze actie op het juiste moment via het juiste medium werd uitgezonden. Dit natuurlijk omdat de koningin toentertijd had aangegeven om af te treden dus het was de goede timing om zoiets te launchen.

Ik hoop je hiermee wederom genoeg informatie gegeven te hebben. Niet alleen over relevantie maar over crossmedia zelf dat verdeeld was in 6 blogposts. Het was leuk voor zolang het duurde!

En natuurlijk nog even de pagina liken hé! https://www.facebook.com/zonderbaardgeenkoning

-Ian Loupias, CMD Student

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s