Storytelling

Standaard

Storytelling is een van de vijf speerpunten binnen crossmedia. Vertaald naar het Nederlands: verhalen vertellen. Dit is ook exact wat er mee bedoelt wordt. Storytelling is het overbrengen van een boodschap waarbij gebruik gemaakt wordt van een verhaal.  Een verhaal maakt de boodschap sprekend en dus voor de ontvanger veel aantrekkelijker. Storytelling geeft een emotionele lading aan een boodschap waardoor mensen het aangrijpend of leuk vinden om de boodschap tot zich te nemen. Een goed toegepaste storytelling herkend men aan drie punten:

  1. Emotie
  2. Authenticiteit
  3. Conflict

In de hedendaagse wereld ziet men heel wat voorbeelden van storytelling. Vooral in de commerciële wereld wordt het vaak toegepast, vooral in reclames. Een goed voorbeeld van storytelling is het concept van Vinuno. Vinuno is een verkoper van wijn. Om die wijn aan de man te krijgen gebruiken ze storytelling. Elke maand publiceren ze een verhaal van een specifieke wijnboer. Die maand verkopen ze alleen wijnen van die wijnboer. Op internet kun je dan het verhaal van die wijnboer lezen en een video zien van een dag in zijn leven. Zo maak je kennis met de wijn en zijn maker en hoor je uit zijn eigen mond waarom die wijn zo gemaakt is en hoe je hem het best kunt drinken. Het grote pluspunt van de werkwijze van Vinuno is dat het ‘echt’ is. Er is niks gefaket, alles is authentiek en puur. Als je storytelling toe wilt passen in je eigen werk of campagne, zijn een aantal dingen belangrijk. Ieder bedrijf of product heeft een verhaal. Het is de kunst om dat verhaal zo te brengen dat het authentiek blijft. Je moet geen dingen willen toevoegen en vertel alleen de verhalen die echt een boodschap of een diepere gedachte hebben. Oppervlakkige verhalen komen niet of nauwelijks aan bij de ontvanger. Probeer de ontvanger te inspireren!

Christian den Heijer

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s