Co creatie

Standaard

Ja, daar zijn we alweer maar deze keer met de laatste blogpost. Deze keer gaat de blogpost over co creatie. Dit is nogmaals één van de vijf speerpunten van crossmedia. De vijf speerpunten van crossmedia zijn: storytelling, mediumspecifiteit, usability, relevantie en co creatie. Maar deze blogpost ga ik dus helemaal in op co creatie. Dus wat is co creatie?

Co creatie is dat de consument inspraak heeft over het product. En het product kan van alles zijn, het kan fysiek zijn maar ook een band die het publiek laat bepalen waar ze de volgende keer een concert geven. Met andere woorden: de producent legt de legoblokjes klaar en de consument moet kijken wat hij er mee gaat doen. De producent kan hierdoor een langdurige relatie met de consument aan gaan. De consument krijgt er een goed gevoel bij want hij heeft zelf inspraak over hoe, wat en waar. Dit schept een fijne band met het product/merk.

Een goed voorbeeld van co creatie is Nike ID. Als je Nike schoenen wilt maar ze hebben nou niet precies de kleuren combinatie die je wilt dan heeft Nike daar een oplossing voor. Namelijk de Nike ID. Je kan kiezen uit een aantal basis model schoenen en vervolgens zelf de kleuren bepalen. Vervolgens kan je er ook voor kiezen om je eigen ID er op te zetten. De eerste letter van je voornaam en achternaam bijvoorbeeld. Je initialen kan je op een aantal manieren plaatsen en ook deze kan je vervolgens weer een kleur geven. Je hebt zelf de “productie” in handen. Mensen krijgen een vertrouwd gevoel bij Nike omdat ze daar hun eigen product kunnen maken. Ik heb zelf ook Nike ID ’s gemaakt, ik heb sowieso al een band met het merk maar dit vond ik toch wel heel tof bedacht.

Heb jij ooit wel eens iets “ge-co-creëerd”? Zo ja wat? Ik hoor graag van jullie!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s