Crossmediale conceptvormen

Standaard

Deze blogpost gaat over crossmediale conceptvormen. Een lange term, dus wat houdt deze term nu eigenlijk in en wat hebben we er aan? Dat lees je hieronder.

Er zijn verschillende conceptvormen, die ik een voor een zal uitleggen. Hieronder de conceptvormen:

  1. Multimediaal
  2. Transmediaal
  3. Crossmediaal

Multimediaal wil zeggen dat via verschillende media dezelfde boodschap wordt verspreid. Een goed voorbeeld hiervan is de NOS. De NOS, de Nederlandse Omroep Stichting, voorziet de Nederlandse bevolking van het laatste nieuws. Dit vooral doormiddel van het journaal op tv, artikelen op de website en een mobiele applicatie. De NOS gebruikt dus meerdere verschillende media, zoals tv, internet, mobiele applicatie en radio. Op al deze media wordt dezelfde content verspreid. Het nieuws is namelijk overal hetzelfde. De berichten op de radio kunnen ook op internet gelezen worden, de beelden uit het journaal kunnen ook op de app bekeken worden. Daarom is de NOS multimediaal.

Transmediaal betekend dat de boodschap wordt verdeelt over verschillende media. Alle media bij elkaar vertellen een compleet verhaal, maar het is ook zo dat men niet alle media gezien moet hebben om het hele verhaal te begrijpen. Het zijn losse delen die wel bij elkaar horen, maar ook los gezien kunnen worden. Het vaak gebruikte voorbeeld hiervan is de film. Bijvoorbeeld een verfilming van een boek leidt weer tot nieuwe media, de film. Als daarnaast een game wordt ontwikkeld met een eigen storyline, geeft dat ook weer een deel van het verhaal.

Tot slot crossmediaal. Als iets crossmediaal is, wil dat zeggen dat het ene medium het ander aanvult. Als je bijvoorbeeld een poster ziet hangen van een concert en je wilt er meer over weten, dan zoek je naar de site. Als op de poster een QR code zit, die linkt aan de site, dan is dat een crossmediale verbinding. De poster geeft een opzetje en linkt door naar de site, die meer informatie verstrekt. Daarnaast zou je bijvoorbeeld een app kunnen downloaden die een nieuwsfeed bevat over het concert. Dit is een nieuwe aanvulling aan de boodschap door gebruik van een nieuw medium.

Ik hoop dat ik je zo iets meer informatie heb kunnen geven over crossmediale conceptvormen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s