Marketingcommunicatie

Standaard

Deze blogpost gaat over marketingcommunicatie. Wat is marketingcommunicatie precies? Marketingcommunicatie speelt zich vooral af binnen de commerciële wereld. Bedrijven en organisaties brengen bewust en onbewust informatie naar buiten die uiteindelijk de klant, de pers en de concurrentie bereiken. Hoe houd je het imago van jouw bedrijf hoog? Hoe zorg je dat de klant tevreden blijft? Hoe brengen we ons product op de markt? Dit zijn allemaal vragen die horen bij marketingcommunicatie. In deze blogpost ga ik het vooral hebben over de invloed van de snelle ontwikkeling van social media op de hedendaagse marketingcommunicatie.

Social media ontwikkelen zich in rap tempo. De netwerken schieten uit de grond en steeds meer mensen maken er gebruik van om in contact te komen of te blijven met anderen. Maar ook bedrijven wagen zich inmiddels in de sociale online wereld. Dit brengt heel veel risico’s en heel veel voordelen met zich mee.

Ik zal eerst een aantal voordelen noemen. Bedrijven kunnen zich veel dichter naar de klant bewegen. De klant kan betrokken raken in een ontwikkeling (co-creatie), de klant kan rechtstreeks met jouw als bedrijf praten, je kunt de klant op de voet volgen en hier je product of dienst op aanpassen. Allemaal voordelen van social media. Tegenwoordig zien we bijvoorbeeld veel klantenservice online. Mensen kunnen met hun vragen over een bepaald product of een bepaalde dienst direct terecht op social media zoals Facebook en Twitter. Een leuk en goed voorbeeld hiervan is KLM. KLM heeft een zeer goede klantenservice online en staat bekend om zijn betrokkenheid en humor op social media. Voor KLM is dit uitermate goed voor het imago. Zij zetten hun social media op de juiste manier in.

Maar social media heeft ook een nadelige kant voor bedrijven. Hoe dichter jij naar de klant toekomt, hoe dichter deze klant ook bij jou komt. Hier wil ik mee zeggen, dat ze op de voet kunnen volgen wat jij doet als bedrijf. Als er slechte recensies over jou worden geschreven, kan iedereen dit lezen. Dit was vroeger niet zo. Een bedrijf stond los van de mensen. De enige verspreiding die je had was mond-tot-mond reclame. Tegenwoordig als jij een uitglijder maakt, kan de hele wereld dat volgen op social media. Dit is natuurlijk zeer nadelig voor jou als bedrijf.

Ik vind echter zelf dat social media de betrokkenheid van bedrijven een stuk vooruit heeft geholpen. Ik vind dat de ontwikkeling van social media goed is geweest voor de marketingcommunicatie van bedrijven. Zolang je er maar goed mee om weet te gaan!

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s