Personalized Search

Standaard

Dit is mijn laatste blogpost voor het vak crossmedia. Deze keer ga ik het hebben over een van de vijf speerpunten van crossmedia en dat is relevantie. Maar wat is relevantie? Met relevantie word bedoelt dat de juiste boodschap op het juiste moment via het juiste medium/kanaal word ingezet. Er zijn verschillende soorten van relevantie, je hebt: persoonlijk, sociaal en contextueel. Maar ik ga het nu alleen hebben over relevantie in de crossmedia.

Tegenwoord is het internet zo ingericht dat je persoonlijke advertenties te zien krijg op websites die jij bezoekt. Ook wel ‘Personalized Search’ genoemd. Bedrijven betalen hier veel geld voor om zo gepersonaliseerde advertenties te maken voor de consument. De advertenties zijn specifiek voor jou uitgezocht op basis van jou zoek gedrag en waar en op welke website jij terecht komt. Het heeft ook te maken met hoelang op welke pagina je bent. Elke online advertentie krijg je te zien met een reden.

Het zoek gedrag voor vliegtickets word bijvoorbeeld bijgehouden doormiddel van cookies. Er wordt relevante informatie getoond over aanbiedingen, diensten en producten die aansluiten bij de wensen.
Zo word dus bijgehouden hoe vaak jij er naar zoekt en welke locatie, de prijs word hierdoor erop aangepast en zal vanzelf duurder worden.

Wel goed om te onthouden: de resultaten zijn custom made voor elke zoeker individueel. Zijn nu de andere rankingfactoren verdwenen? Totaal niet! Dit geldt nogsteeds. Stel dat ik op zoek ben naar een vliegticket naar Londen, dan is Bol.com uiteraard niet relevant. Maar als ik een nieuw studieboek online wil kopen, kunnen mijn persoonlijke voorkeuren Bol.com opgeven.

Bedankt en tot in blok B!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s