Groep 5: Co creatie

Standaard

Dit is de groepsblogpost over co creatie. We leggen uit wat het is, waarom het één van de vijf speerpunten is en we noemen een voorbeeld.

Wat is co creatie? Co creatie is iets samen maken met de consument. De producent maakt het mogelijk voor de consument om het product naar eigen ingeving te maken. Met andere woorden: de producent heeft de legoblokjes klaar gelegd nu moet de consument er iets mee gaan maken/doen. Dit kan van alles zijn een product, dienst etc. Het gaat er dus bij co creatie om dat de consument iets bij kan brengen in een product/dienst. Er zijn verschillende soorten co creatie te onderscheiden:

  • Developer
    De producent stelt een aantal ideeën voor en daar kan de consument uit kiezen
  • Mass customiser
    De producent geeft een standaard aan en daar kan een consument bepaalde delen van aanpassen
  • Idea collector
    De producent organiseert een wedstrijd vervolgens kunnen consumenten ideeën in sturen
  • Integrator
    De consument wordt in meerdere fases van de ontwikkeling betrokken
  • Facilitator

Er wordt een platform gemaakt waarop de consumenten hun eigen product kunnen ontwikkelen (zonder de legoblokjes)

Maar dan is het ook nog een hele goede vraag waarom co creatie nou zo belangrijk is en tot de vijf speerpunten van crossmedia behoord. Crossmedia gaat er om dat de consument interactief bezig is en mee kan denken. Co creatie beaamd deze beschrijving natuurlijk. Als co creatie iets is dan is het wel interactief. Want hoe gaaf is het dat je kan meewerken in het proces? Tevens zorgt co creatie ook voor een band met een merk want als jij mag meedenken dan voel je, je wel heel speciaal.

Een goed voorbeeld van co creatie is de maak de smaak actie van Lays. Iedereen ken t Lays wel, het chips merk. Wat Lays met maak de smaak heeft gedaan is een wedstrijd waarbij de consument zelf een smaak kon verzinnen. De beste smaak kwam dan in het assortiment van Lays en de consument won ook nog eens 10.000,- euro. Dit is de vorm idea collectior, hier hebben wij het in deze blogpost al eens eerder over gehad. Dit is een goede vorm van co creatie omder er duidelijk interactie is met de consument. Dit voegt weer een extra dimensie toe aan de belevenis van de klant.

Wat wij ons nu af vragen is: hebben jullie ook wel eens meegedaan aan co creatie? Denk maar aan Nike ID of misschien hebben jullie zelf ook wel mee gedaan aan maak de smaak van Lays! Wij horen graag van jullie!

Groep 5:

Sanya Attia

Roxanne Boers

Nadine Mol

Patrick Pluimers

Dylan Collard

Thierry Emmery

Tyrone van Vianen

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s